در پست قبل درباره قطعات اصلی موتور خودرو مطالبی را اشاره کردیم. در این پست قصد داریم تا به معرفی کوتاه سایر قطعات موتور خودرو بپردازیم.
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به داشتن اطلاعات درباره موتور اتومبیل خود فکر می کنید و میدانید که داشتن اطلاعات در این زمینه می تواند برای شما مفید باشد، پس در این پست هم همراه ما باشید.
الف) شاتون
این قسمت از موتور که جزئی از قطعات موتور خودرو است وظیفه اتصال پیستون و میل لنگ را برعهده دارد و اهرمی مشکل است.
این قطعه از جنس فولاد تولید میشود و باید در عین حالی که سبک ساخته بشود، استحکام لازم را دارا باشد، تا ضربات ناشی از احتراق را بتوانند تحمل کنند.
شاتون کارش این است که نیروی خطی پیستون را به نیروی چرخشی میل لنگ مبدل سازد.
ب) فلایویل یا چرخ طیار
قطعه ای به شکل بشقاب است که بسیار سنگین است و به وسیله پیچ و مهره به میل لنگ متصل میشود.
نقش اصلی آن انتقال قدرت از موتور ماشین به گیربکس و ذخیره و یکنواخت ساختن حرکات موتور می باشد.
ج) شمع
یکی از قطعات موتور خودرو است که مهم ترین قسمت سیستم احتراق محسوب میشود.
تعداد شمع ها در هر خودرو معمولا با تعداد سیلندرها برابر است.
اگرچه که بعضی از سازندگان خودرو برای هر سیلندر دو شمع در نظر می گیرند.
کار و وظیفه اصلی شمع ها ایجاد جرقه جهت احتراق مخلوط سوخت و هوا در درون سیلندر است.
وقتی شما استارت می زنید در واقع باعث ایجاد جرقه در شمع ها و روشن شدن آنها شده و در نهایت باعث روشن شدن موتور اتومبیل می شوید.
شمع ها کم کم و به مرور زمان تحلیل رفته و به سختی باعث احتراق مخلوط سوخت و هوا میشوند، که در نتیجه باعث بد روشن شدن و یا اصلا روشن نشدن خودرو می شوند.
اگریکی از شمع ها از کار باز بماند، اتومبیلی روشن شده اما به سختی حرکت خواهد کرد!
ولی به یاد داشته باشید که باید در مورد تعویض شمع ها به موقع اقدام کنید.
د) تسمه تایم
تسمه تایم به صورت دندانه دار و از جنس لاستیک ساخته میشود و حرکات پایین و بالای موتور را با یکدیگر هماهنگ میکند.
اما وظیفه و کار اصلی آن متصل کردن میل لنگ به میل سوپاپ به منظور زمانبندی صحیح باز و بسته شدن سوپاپ ها با توجه به حرکت پیستون ها در داخل سیلندر است.
ه) رینگ پیستون
حلقه های فلزی هستند که از جنس چدن ساخته شده اند و بر روی پیستون قرار میگیرند و وظیفه اصلی آنها آب بندی حرکت پیستون ها در داخل سیلندر هاست.
این حلقهها از قابلیت ارتجاعی خوبی برخوردار هستند و مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارند که این حرارت ناشی از احتراق در محفظه سیلندر است.
رینگ ها برای دو هدف مورد استفاده هستند، یک ممانعت از نشت روغن به محفظه احتراق که از سوختن و کاهش مقدار آن جلوگیری می کند.
و دو ممانعت از نشت مخلوط سوخت و هوا و گازهای خروجی از محفظه احتراق به داخل کارتر.
و) سوپاپ دود و هوا
وظیفه سوپاپ دود و هوا باز و بسته کردن محل ورود مخلوط سوخت و هوا و خروج دود از اتاقک احتراق است.
کانالهای دود و هوا جهت ورود هوا و خروج آن در سر سیلندر تعبیه شده است، که این کانالها به وسیله سوپاپهای دود و هوا از محفظه احتراق جدا میشوند.
این قطعات در زمانهای خاصی که برای آنها طراحی شده است باز و بسته می شود.
ز) فنر سوپاپ
از قطعات موتور خودرو میتوان به فنر سوپاپ اشاره کرد. فنر سوپاپ باعث میشود که سوپاپ بر روی خودش محکم نگهداشته شود تا از هرگونه نشتی در موقع احتراق و تراکم جلوگیری به عمل آید.
این فنر با فشاری که برروی سوپاپ ها به وجود میآورد حرکت این قطعات را تسهیل و آسان میکند.
ح) محفظه روغن
روغن موتور برای کم کردن اصطکاک در حین چرخش میل لنگ و حرکت پیستون در داخل سیلندر مورد استفاده قرار میگیرد این محفظه زیر بدنه موتور قرار دارد.
ط) پولی
صفحه گردی است که به یک سمت میل لنگ متصل است. پولی به وسیله تسمه پروانه به دینام و واترپمپ متصل است و با چرخش خود آنها را نیز می چرخاند.
البته موتور دارای قسمت های دیگری هم هست که بعضی از آنها عبارتند از کیت موتور، مجاری آب موتور، کاربراتور، دلکو، فیلتر روغن، پروانه موتور و … .