قبلا به ویژگی های یک سوخت خوب و همچنین انواع سوخت های پاک اشاره کردیم. در این پست به چند نوع دیگر از سوخت های پاک اشاره خواهیم کرد.
الکل – اتانول نوعی از الکل است که از انواع سوخت های پاک به شمار می رود و موقع سوختن نیروی بسیار زیادی نسبت به بنزین تولید می کند.
درصد آلایندگی آن هم پایین و در حد قابل قبولی نسبت به سوخت های دیگر است.
اما قیمت بالای آن یکی از موانع استفاده همگانی از آن است.
اتومبیل هایی که در مسابقات مشهور مانند ایندی ۵۰۰ شرکت میکنند همه از اتانول خالص به عنوان سوخت پاک استفاده می کنند.
حتی بعضی از اتومبیل های غیر مسابقهای مثل فورد تا و یا رولی اف اف وی هم به نوعی طراحی و ساخته شدند که هم از سوخت اتانول و هم از بنزین می توانند استفاده کنند.
هیدروژن – بدون شک هیدروژن را میتوان یکی از بهترین انواع سوخت های پاک معرفی کرد اما به دست آوردن هیدروژن خالص و هیدرولیز کردن آن هزینه های گزافی را به دنبال دارد.
شاید به همین دلیل است که استفاده از هیدروژن با تمام مزایایی که دارند هنوز در مرحله تحقیق و پژوهش باقی مانده است و تنها بعضی از کشورها و اندکی از آنها هیدروژن را به عنوان سوخت اتوبوس های درون شهری جهت کمک به محیط زیست و هوای پاک به کار گرفتند.
اما عیبی که میتوان برای این نوع از سوخت های پاک منظور کرد خاصیت انفجاری بالای هیدروژن است که از محبوبیت آن به عنوان یک سوخت همگانی میکاهد.
هیدروژن پس از سوختن تنها بخار آب منتشر میکند و قدرت آن سه برابر نیروی موتور های بنزینی است.
سوخت پاک و گاز طبیعی فشرده – موتور بسیاری از اتومبیل ها در حال حاضر برای استفاده از گاز طبیعی فشرده ساخته شده است و با ایجاد تغییرات جزئی و کوچکی می توان بقیه اتومبیل ها را برای استفاده از این نوع سوخت آماده کرد.
تولید گاز مونوکسید کربن در گاز طبیعی فشرده نسبت به بنزین ۶۰ درصد کمتر است و تولید دی اکسید کربن هم نسبت به بنزین ده درصد پایین تر است.
باید گفت گاز طبیعی فشرده نسبت به بنزین یک سوخت پاک محسوب میشود.
البته راندمان گاز نسبت به بنزین پایین تر بوده اما مزایای دیگر آن استفاده از گاز را به ما توصیه میکند.
و باید این نکته را متذکر شویم که استفاده از گاز در ابتدا به سال ۱۹۳۰ برمی گردد.
اما کمبود جایگاه های تزریق و استفاده از گاز فشرده در اتومبیل ها از عوامل اصلی است که مانع استقبال از این نوع سوخت شده است.
سوخت پاک بیودیزل – موتورهای دیزلی با استفاده از مصرف گازوئیل حرکت می کنند اما مدتی است استفاده از بیودیزل به جای آن مطرح شده است.
در بیودیزل از روغن های گیاهی، چربی های حیوانی و روغن های سنگین دیگر به عنوان سوخت استفاده می شود.
دانشمندان با استفاده از روغن خوراکی و گیریس این سوخت را تهیه کردند.
تهیه این روغن ها از طریق کشت و تولید محصول و فرآوری آن و در نهایت تبدیل آن به سوخت به دست میآید.
ویژگیهای این مواد بازگشت آسان آنها به چرخه طبیعت و بازیافت ساده آن است و به عنوان یک سوخت پاک نیز مطرح است.
اما هنوز تولید این نوع سوخت به مرحله مصرف عمومی نرسیده است و در حد مطالعه و تحقیق است با اینکه تهیه آن مشکلات ایران نیز به همراه دارد.
یکی از جدیدترین روش های استفاده شده و انرژی جایگزین به عنوان سوخت پاک، تولید خودروهای هیبریدی بوده است، که هم از انرژی برق به هم از انرژی سوخت در آنها استفاده شده است.
برای شارژ باتری های کوچک خود از یک موتور درون سوز استفاده می کنند مزایای این خودروها کوچک بودن اندازه موتور کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده های محیط زیست است.
شرکت خودروسازی تویوتا با ساخت و ارائه خودروی پریوس اولین خودروی هیبریدی این شرکت را معرفی کرد.
این خودروها در کنار مزایای زیادی که دارند دارای معایبی نیز هستند.