اگر پست های قبلی را مطالعه کرده و با ما همراه بوده باشید، حتما به اهمیتِ بودن یک سیستم ترمز قوی و مطمئن به منظور سلامت خودرو وسرنشینان ان پی برده اید. در ادامه میخواهیم انواع سیستم ترمز خودرو را به شما معرفی کنیم.
پس در صورت تمایل می توانید با ما همراه باشید.
ترمز خودرو نقش بسیار کلیدی در سیستم یک خودرو دارد، پس باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم. آشنایی با انواع سیستم ترمز خودرو می تواند به ما اطلاعات مفیدی در این خصوص ارائه دهد.
هرچند که سیستم های مختلفی در ترمز خودرو وجود دارند، اما همه آنها طبق اصول فیزیکی یکسانی عمل می کنند و تنها تفاوتی که دارند در نحوه انتقال نیروی پای راننده به ترمزهای تعبیه شده در چرخ ها و میزان اثربخشی آنهاست.
ترمز خودرو کلا به دو دسته
۱ – مکانیکی
۲ – هیدرولیکی
تقسیم میشود که باز هر کدام از آنها به دسته های کوچکتری تقسیم شدهاند.
وقتی شما به پدال گاز فشار وارد می کنید، نیروی پای شما از طریق پدال به یک کابل منتقل میشود و کابل، نیرو را به کفشکهای ترمز انتقال میدهد.
کفشک ها، درون یک محفظه ی کاسه ای شکل قرار گرفته اند که با سطح داخلی کاسه ایجاد اصطکاک می کند و به این صورت سرعت اتومبیل را کم کرده یا ان را متوقف میکند.
اما معایبی که بر این سیستم وارد است :
اساس کار این ترمزها، مانند ترمز مکانیکی بوده، با این تفاوت که به جای سیم، از لولههای حاوی سیال غیر قابل تراکم یا همان روغن ترمز استفاده شده و به علاوه از ترمزهای دیسکی به جای ترمزهای کاسه های استفاده شده است.
همچنین به واسطه اهرمی بودن شکل پدال، نیروی وارد شده، چند برابر بوده، که این نیرو به پیستون اصلی سیستم ترمز فشار وارد کرده و سپس به سیال موجود در پشت پیستون فشار آورده و سبب حرکت سیال در لوله های تعبیه شده می شود و با حرکت سیال (روغن ترمز) نیروی وارد شده از طریق پیستون اصلی به پیستون های فرعی موجود در ترمز های چرخ منتقل می شود.
چون سطح پیستون های فرعی از پیستون های اصلی کمتر است، نیروی وارده بر لنت ها باز هم افزایش می یابد، تا در نهایت نیروی اعمال شده برلنت ها چند برابر نیروی پای راننده می شود.
از معایب سیستم ترمز هیدرولیکی میتوان به احتمال پارگی و نشتی لوله های انتقال روغن ترمز اشاره کرد.
ABS: این نوع از ترمز باعث جلوگیری از قفل شدن چرخ ها موقع ترمز گیری شده، که با استفاده از یک مدار کنترل الکتریکی یا هیدرولیکی، و با استفاده از قطع و وصل کردن مکرر ترمز، از قفل شدن آنها جلوگیری می کند.
ASR: که باعث جلوگیری از لغزش اتومبیل بر روی هر سطح لغزنده یا گل و لای و حتی برف می شود.
TCS: این نوع سیستم ترمز، نیروی گرانشی زمین را کنترل میکند.
DTC: نیروی رانشی زمین را به صورت دینامیکی کنترل می کند.
EBD: این سیستم با توجه به میزان سرعت اتومبیل و شرایط جاده و… با تقسیم نیروی ترمز گیری بین چرخ ها، قدرت ترمز را به حداکثر خود می رساند و روی سیستم ترمز abs نصب می شود.
BAS-EBA-BA: در مواقع اضطراری به کار گرفته می شود که نیروی ترمز را در مواقعی که پدال ترمز بیشتر فشرده شود به حداکثر خود میرساند.
DSC-ESC-VDS-ESP-ASC-VSC: این چند سیستم، جزو پیشرفته ترین نوع سیستم ترمز خودرو محسوب میشوند که از بیش فرمانی و کم فرمانی خودرو در پیچ ها جلوگیری می کند و در هنگام افزایش شتاب خودرو در پیچ ها به کمک یک کامپیوتر و سنسورهای متعدد، باعث پایداری خودرو میشوند که سیستم ESP کاربرد بیشتری در خودروها داشته است.