خب حالا به ضرورت بالانس کردن چرخ های خودرو بیشتر واقف شدید و متوجه شدید که لزوم آن به چه دلیل و برای چیست. اما آیا می دانید این کار را چگونه باید انجام دهید؟
آیا اصلا خودتان می توانید بدون کمک یک مکانیک و یا آپاراتی اقدام به این کار بکنید؟
یا نیاز است که این کار را به دست یک آپارات یا یک مکانیک بسپارید. برای جواب دادن به این سوال ها ما را همراهی کنید.
برای بالانس کردن چرخ های خودرو گاهی مواقع تایرها روی دستگاه تعادل قرار گرفته و به طور جدا تنظیم و بالانس می شوند. بعضی مواقع هم همانطور که تایرها در زیر خودرو قرار دارد، مکانیک ها اقدام به این کار می کنند.
از مزایایی که بالانس کردن چرخ ها که بر روی دستگاه انجام میشود دارند این است، که بعد از بالانس شدن تایرها اگر باز هم ایرادی باشد،مسلما از سیستم تعلیق ماشین خواهد بود؛ که به راحتی نمایان و پدیدار می شود.
بالانس چرخ خودرو به دو روش: استاتیکی و دینامیکی انجام می پذیرد.
روش استاتیکی:
در این روش چرخ، بر روی یک محور افقی نصب می شود، که قابل چرخش است. اگر چرخ دارای نامتعادلی باشد به خاطر داشتن وزن بیشتر پایینتر قرار میگیرد. برای ایجاد تعادل وزنه ای را در جای مناسبی یعنی نقطه ی مقابل آن و در بالای رینگ جای میدهند.
این وزنه دارای وزن مناسبی نیز هست. پس از تعبیه ی صحیح وزنه یا وزنه ها، بالانس نواحی نامتقارن از بین می رود. در صورتی که وزنه ها درست و در جای مناسب قرار بگیرند، نامتعادلی چرخ ها از بین رفته و بالانس و تعادل برقرار خواهد شد.
روش دینامیکی:
این روش به روش پویا نیز معروف است. علاوه بر تشخیص قسمت های نامتعادل چرخ، عدم توازن چرخ نسبت به صفحه ی تقارن عمودی نیز بررسی می شود. در این روش یک قدم جلوتر رفته و علاوه بر تشخیص نقاط نامتعادل، عدم توازن چرخ ها نسبت به صفحه تقارن عمودی نیز سنجیده میشود و اگر نامتعادلی باشد برطرف میشود.
عدم توازن دینامیکی به صورت ارتعاش در خودرو نمایان میشود. این ایراد با همبستگی و بالانس کردن چرخ های خودرو نسبت به صفحه تقارن عمودی رفع خواهد شد.
اما قطعات و اجزاء تشکیل دهنده دستگاه بالانس کردن چرخ های خودرو عبارتند از:
که با توجه به داشتن برد هوشمند الکترونیکی: اینگونه دستگاه ها که برای بالانس کردن چرخ های خودرو بکار می روند، در اصطلاح دستگاه بالانس کامپیوتری نامیده می شوند.