بالا رفتن آمپر ماشین مشکلی است که همه دارندگان اتومبیل و رانندگان با آن برخورد کرده اند این مسئله ممکن است به دلایلی خیلی ساده و پیش پا افتاده به وجود آید که شاید حتی نتوانید تصور کنید مثل باز بودن درب رادیاتور.
برخی مواقع هم بروز این مشکل در اتومبیل شما میتواند دلایل پیچیده و فنی داشته باشد که شاید رفع آن از شما ساخته نباشد؛ که در این صورت باید کار را به دست کاردان آن بسپارید.
اگر در این مطلب با ما همراه شوید اطلاعات مفیدی را در این زمینه دریافت خواهید کرد که با دانستن آن در بعضی اوقات می توانید به رفع مشکل اقدام کنید.
از عواملی که سبب بالا رفتن آمپر ماشین می شود می توان به این موارد اشاره کرد و عبارتند از:
ابتدا به عنوان اولین عامل باید بی توجهی راننده به نکاتی که باید رعایت کرده و رسیدگی دورهای به خودرو داشته باشند را ذکر نمود.
همچنین بر خلاف تصور عده ای استفاده از ضد یخ به همراه آب کافی در داخل رادیاتور در تمامی فصول و جدای از دمای هوا باید وجود داشته باشد و ضروری است.
اما از عوامل مهم و دیگر این اشکال، ممکن است سیستم خنک کننده اتومبیل نیاز به هواگیری داشته باشد.
زیرا وجود هوا در رادیاتور اجازه گردش کافی و درست را به ماده خنک کننده نخواهد داد و بالا رفتن آمپر زودتر از موعد هم، علت وجود همین هوا در سیستم می باشد.
در اینگونه موارد بهتر است که موتور اتومبیل را خاموش کنید و هر چند ثانیه یک بار یک تک استارت بزنید به اندازهای که اتومبیل روشن نشود؛ اما پیستون ها به سمت بالا و پایین حرکت کنند.
این کار باعث میشود تا رینگ پیستون به دیواره سیلندر نچسبد و پس از خنک شدن موتور بلافاصله توسط یک مکانیک مجرب و ماهر عمل هواگیری را انجام دهید.
وجود خرابی در سرسیلندر و واشر سرسیلندر یکی از عوامل اصلی بالا رفتن آمپر است که از نشانههای آن میتوان به خروج بخار از اگزوز و ریپ زدن خودرو و همچنین بد کار کردن آن اشاره کرد.
در این مواقع باید سر سیلندر و واشر سرسیلندر را بررسی کنید؛ تشخیص اینکه آیا واشر سر سیلندر دارای مشکل است یا نه، باید فقط توسط افراد متخصص انجام شود.
اما بعضی از علائم هم مانند کم کردن مداوم آب رادیاتور،
بد کار کردن موتور هنگامی که اول صبح استارت می زنید؛
شنیدن صدایی مانند باز کردن در نوشابه موقع باز کردن درب رادیاتور،
سفت و محکم شدن بیش از اندازه ی شیلنگ ها در رادیاتور موقع گرم بودن موتور خودرو و ….
که نشانه هایی از وجود کمپرس موتور در داخل سیستم خنک کننده و خرابی سرسیلندر و واشر سرسیلندر است.
این نکته را هم یادآوری می کنیم که اگر به جای ترکیبی از ضد یخ و آب مقطر در داخل رادیاتور از آب معمولی و ضد یخ تنها استفاده کنید؛ واشر سرسیلندر و یا خود سر سیلندر با مشکل مواجه شده و آسیب خواهند دید.
در برخی موارد روغن و یا دی اکسید کربن وارد رادیاتور شده و دما بالا میرود و در برخی مواقع حتی شیلنگ های رادیاتور می ترکند.
به طور کلی میتوان گفت که هر موقع موتور اتومبیل به هر دلیلی مثل ایجاد خرابی در فن ها و یا خرابی ترموستات و… بیش از حد و اندازه لازم گرم شود واشر سر سیلندر خودرو خواهد سوخت.