امروزه خودرو های زیادی به دیفرانسیل عقب مجهز هستند؛ اما شاید این سوال ذهن شما را نیز به خودش مشغول کرده باشد که آیا خودروهای دیفرانسیل عقب بهترند یا خودروهای دیفرانسیل جلو.
با اینکه اکثر خودروهای تولید شده توسط شرکتهای خودرو سازی در جهان جزو اتومبیل های دیفرانسیل جلو هستند؛ اما در این پست بر آنیم تا حدودی به این سوال شما پاسخ دهیم.
در این مطلب به بیان مزایا و معایب اینگونه خودروها هم خواهیم پرداخت؛ پس اگر تمایل دارید تا اطلاعاتی را در این باره بدست آورید با ما همراه شوید.
همه خودروهایی که تاکنون توسط شرکت های خودرو سازی طراحی و تولید شده اند با توجه به هدف شرکت سازنده از تولید آن، از محورهای متفاوتی برای حرکت برخوردار بوده اند.
برخی از آنها به صورت دیفرانسیل عقب RWD و برخی به صورت دیفرانسیل جلو FWD و بعضی از آنها به صورت چهار چرخ محرک یا AWD/4WD تولید شدهاند.
همانطور که خودتان هم میدانید؛ دیفرانسیل یک قطعه مکانیکی در خودرو است که نیروی موتور خودرو را به چرخ های آن منتقل میکند و به هر یک از چرخهای محور محرک در اتومبیل اجازه می دهد تا در صورت نیاز، با دور متفاوتی نسبت به چرخ های دیگر به گردش در آیند و به چرخش خود ادامه دهند.
کلاٌ دلیل استفاده از دیفرانسیل در خودروها، به جهت بالا بردن و همچنین کم کردن گشتاور خروجی در گیربکس است.
این کار سبب می شود تا بتوانیم به سرعت و نیروی محرکی که برای خودرو نیاز داریم دست پیدا کنیم.
برای به حرکت درآمدن خودرو باید نیروی تولید شده به وسیله موتور خودرو به چرخ های آن منتقل شود؛ که این وظیفه بر عهده دیفرانسیل است.
دیفرانسیل گشتاور تولید شده را به دو بخش تقسیم کرده و به چرخ های خودرو منتقل می کند.
اگر این نیرو به چرخ های عقب خودرو رسیده و منتقل شود؛ خودرو دیفرانسیل عقب خواهد بود.
ولی اگر گشتاور و نیروی تولید شده به چرخ های جلوی خودرو منتقل شود؛ این خودرو دیفرانسیل جلو نامیده می شود.
همانطور که می دانید و قبلاً هم شرح داده ایم؛ اما برای یادآوری در اینجا وظایف دیفرانسیل را بیان میکنیم؛ که عبارت است از:
در مقایسه اتومبیل های دیفرانسیل عقب خودروهایی هستند که حجم تولیدی بیشتری را در شرکتهای خودروسازی تمام دنیا به خود اختصاص دادهاند و از عمومیت بیشتری برخوردار هستند؛ تا جایی که میتوان گفت حتی هزینه های طراحی و تولید آنها نسبت به ماشین های دیفرانسیل عقب کمتر هم هست.
در خودروهای دیفرانسیل جلو، مجموعه تجهیزات فنی مانند گیربکس، دیفرانسیل و چرخ های محرک و … کاملا در قسمت جلوی خودرو قرار میگیرند.
برعکس در خودروهای دیفرانسیل عقب نیروی موتور توسط میل گاردان یا همان محور انتقال نیرو به چرخ های عقب منتقل میشود.
در این نوع ماشین ها، چرخ های محرک به همراه دیفرانسیل به قسمت عقب خودرو منتقل شده است با اینکه در اکثر موارد در این گونه خودروها گیربکس و موتور خودرو در قسمت جلوی آن قرار گرفته است.
در مطالب بعدی با معرفی مزایا و معایب اینگونه خودروها در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.