کالیپر ترمز خودرو همان طور که از اسم آن پیداست، قطعه ای مهم در سیستم ترمز خودروست، که به همراه دیگر قطعات آن باعث کم شدن سرعت و یا توقف کامل در یک اتومبیل خواهد شد.
اما برای اینکه بیشتر با این قسمت آشنا شوید، سعی خواهیم کرد تا اطلاعات مناسبی را در اختیار شما عزیزان در سایت اتو کلینیک رضایی متخصص در امور شاسی کشی اتومبیل، رنگ کوره، پولیش کاری و… قرار دهیم.
سیستم ترمز از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده است که یکی از اجزای آن کالیپر ترمز است، که با کمک دیگر قطعات ترمز، سبب توقف به موقع در اتومبیل خواهد شد.
بیشتر خودروها امروزه برای چرخ های جلو از ترمزهای دیسکی به جای ترمزهای کاسه ای استفاده میکنند.
در این گونه اتومبیلها چرخ های خودرو، به یک دیسک فلزی که به آن روتور هم گفته میشود، چسبیده اند که همراه با گردش چرخ ها به گردش در می آیند.
کالیپر ترمز مانند یک گیره است که در قسمت بالای همین روتور قرار میگیرد و سرعت چرخش ها را با اصطکاکی که با روتور ایجاد میکند، کاهش داده و یا آن را متوقف میکند.
پس می بینید که سیستم ترمز یک اتومبیل بدون کالیپر کارآیی نداشته و عملکرد درستی نخواهد داشت.
اگر با دقت بیشتری به کالیپر ترمز خودرو نگاه کنید، میبینید که البته در سیستم ترمزهای دیسکی چرخ خودرو به یک روتور فلزی متصل میشود.
کالیپر در قسمت بالایی این روتور قرار میگیرد که درون آن یک جفت صفحه ی فلزی وجود دارد، که به لنتهای ترمز متصل می گردد و لنت های ترمز هم قسمت درونی و هم قسمت بیرونی را در بر می گیرند.
به عبارت دیگر در این قسمت دو لنت ترمز وجود دارد، لنت ترمز داخلی و لنت ترمز خارجی.
لنتهای ترمز خارجی همانطور که از اسم آن پیداست در خارج از روتور قرار میگیرند و در واقع به سمت جاده هستند، اما لنت های ترمز داخلی درون موتور قرار میگیرند و به سمت ماشین قرار می گیرند.
وقتی که شما پای خود را بر روی پدال ترمز قرار داده و آن را فشار می دهید، سیلندر اصلی، باعث ایجاد فشار هیدرولیکی در مایع موجود در پیستون کالیپر می شود و نیروی لازم جهت چسباندن لنت ها به روتور از طریق کالیپر ترمز خودرو به کمک روغن موجود در پمپ اصلی را فراهم میکند.
در واقع کالیپر وظیفه ی ایجاد اصطکاک با روتور جهت متوقف کردن اتومبیل به وسیله ی لنت ترمز را بر عهده دارد و لنت ها اصطکاک زیادی را ایجاد میکنند که این به سبب جنس لنت ها و سطوحی است که در آنها ایجاد شده است.
آنها هنگام ترمز گیری با وارد کردن نیروی لازم، باعث ایجاد اصطکاک و کاهش سرعت چرخش در روتور و در نهایت متوقف کردن اتومبیل خواهند شد و چون روتورها همیشه با چرخش چرخ ها در حال گردش هستند، پس با توقف آنها اتومبیل هم از کار بازایستاده و متوقف خواهد شد.
اگر در ادامه با ما باشید اطلاعات بیشتری را در این زمینه دریافت خواهید کرد که امیدواریم برایتان مفید باشد.