در پست قبلی برخی از مزایا و معایب اتومبیل های گاز سوز را عنوان کردیم. در این مطلب نیز به دیگر معایب اینگونه خودروها خواهیم پرداخت.
در صورت نیاز با ما همراه شوید.
اتومبیل های گاز سوز دارای مزایایی نیز هستند که طرفداران آن ها را بیشتر می کند اما معایبی هم دارند که بعضی از آن ها عبارتند از:
سوختن واشر سر سیلندر
واشر سرسیلندر واسطی میان سرسیلند و بدنه اصلی سیلندر می باشد.
اما یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای یک اتومبیل پیش بیاید سوختن واشر سرسیلندر است که با استفاده از گاز CNG این مسئله شدت مییابد.
واشر سرسیلندر در واقع به خاطر موقعیت خاصی که دارد با حرارت زیادی در تماس است و همانطور که می دانید این آب است که در موتور خودرو وظیفه اصلی خنک کردن قطعات موتور را بر عهده دارد.
پس بهترین کار این است که مسیر حرکت آب در سر سیلندر به گونهای باشد که با آب بیشتر در تماس باشد، تا دمای آن کاهش پیدا کرده و مانع از سوختن واشر سرسیلندر شود.
آسیب پذیر بودن این خودروها در تصادفات
برخی معتقدند که اتومبیل های دوگانه سوز، مانند بمب هایی هستند که در خیابانها و جادهها در حال تردداند، چون اگر از قسمت عقب اتومبیل مورد اصابت خودروی دیگر قرار بگیرند، احتمال انفجار در آنها بیشتر است.
افت توان چشمگیری که در اینگونه خودروها در مقایسه با خودروهای بنزینی اتفاق میافتد از معایب دیگراین اتومبیل ها است.
در خودروهای دوگانه سوز سعی شده که همه این آسیب ها لحاظ شده و به حداقل خود برسد.
در هر صورت میتوان برای پیشگیری از آسیب های سوخت CNG راهحلهایی را ارائه کرد، از جمله همین استفاده از سیستم مقاوم در برابر حرارت و ضد یخ هایی با پایه آلی و…. که بسیار موثر خواهد بود.
دسته اول خودروهایی که از ابتدا در کارخانه به صورت دوگانه سوز طراحی و ساخته شده اند و تمام نکات ایمنی در آنها لحاظ شده است و برای استفاده به صورت همزمان از دو سوخت گاز CNG و بنزینی ساخته و طراحی شده اند.
خودروهایی که به این شکل دوگانه سوز شدهاند سیستم گازی آنها معمولاً کامپیوتری و هوشمند است و ضرر کمتری را برای موتور بههمراه دارند، چون ECU گاز، طبق شرایط، سیستم گاز را تنظیم می کند و کاملا ایمن است.
دسته دوم خودروهایی که در کارخانه و در اصل بر پایه بنزینی طراحی شده اند و بعداً به صورت دوگانه سوز درآمده اند.
یعنی صاحب خودرو خود اقدام به دوگانه سوز کردن آنها نموده و اقدام به نصب مخزن برای تبدیل خودرو به یک اتومبیل دوگانهسوز کرده که این کار میتواند بسیار خطرناک باشد.
خصوصاً اگر در جاهایی این کار انجام شود که به استانداردها توجهی نشده و جزو مراکزی است که بدون داشتن مجوز اقدام به این کار می کنند.
در اینگونه موارد آمارهای منتشر شده، که ۷۰ درصد این موارد جزو خودروهای هستند که دچار انفجار شده اند، مخصوصا در زمان سوخت گیری، و یا در قسمت موتوری دچار آسیبهای جدی و جبران ناپذیری با هزینههای گزاف شده اند.
زیرا مالکان، گازسوز کردن اتومبیل خود را در محیطهای انجام داده اند که غیر استاندارد بوده و کنترل کیفیت نهایی در آنها صورت نگرفته است.
خودروهای دوگانه به علت آنکه باید با دو سوخت گاز فشرده و بنزین کار کنند، به مرور زمان دچار معایبی در احتراق موتور و تولید توان شده و در موقع سوئیچ کردن و عوض کردن وضعیت سوخت به وسیله کلید هوشمند؛ دچار ریپ زدن های بیش از اندازه و در اصطلاح خفگی موتور میشوند.
عدم رسیدگی به موقع و زود هنگام به اینگونه خودروها، باعث آسیب جدی و استهلاک قطعات خواهد شد.
به هر حال توصیه ما به شما این است که اگر میخواهید به سراغ خودروهای بروید که به صورت دوگانهسوز تولید شده اند؛ به سراغ آنهایی بروید که از ابتدا و توسط کارخانه، دوگانه سوز شده اند.
چون فقط در این صورت است که تا حد زیادی خیالتان از سلامت موتور و ایمنی اتومبیل و شیوه دوگانه کردن آن راحت خواهد بود.