حال باید بدانیم با این همه اهمیت و حساسیتی که شمع در خودرو دارد؛ زمان تعویض آن را چگونه باید تشخیص داد و اگر این کار به موقع صورت نگیرد اتومبیل با چه مشکلاتی مواجه خواهد شد.
اگر تمایل دارید تا مطالبی را در این باره بدانید؛ دراین مطلب هم با ما بمانید.
اگر شمع در خودرو از نظر کیفیت، در سطح خوب و قابل قبول و مناسبی قرار نداشته باشد؛ در موقع فشرده سازی ترکیب سوخت و هوا و در زمان جرقه زنی عملکرد مناسبی را ارائه نخواهد داد و اشتعال سوخت در داخل سیلندر با مشکل مواجه خواهد شد.
پس کیفیت و جنس شمع ها باید بسیار خوب و مناسب باشد تا در هنگامی که تحت فشار و گرمای بالا قرار می گیرد؛ کارکرد مناسبی را داشته باشد.
اگر شمع خراب شود؛ نه تنها کارکرد خودش با مشکل مواجه خواهد شد؛ بلکه تاثیر زیادی در کاهش شتاب خودرو، افزایش مصرف سوخت، کارکرد نامنظم موتور و…. خواهد داشت.
همان طور که می دانید شمع در اتومبیل، یک قطعه مصرفی محسوب میشود که از عمر محدودی برخوردار است؛ اما برخی به این امر توجهی ندارند و تا زمانی که عیب ظاهری در شمع دیده نشود؛ آن را تعویض نمی کنند.
در حالی که یک شمع ضعیف و کارکرده، میتواند به مقدار بسیار زیادی از قدرت موتور بکاهد (هر چند که شاید در مراحل اولیه این اشکال خیلی احساس نشود) ولی ممکن است تا جایی پیش برود که حتی به طور ناگهانی از کار بیفتد.
یک شمع نامرغوب و بیش از حد کار کرده، میتواند علاوه بر ایجاد اشکال در طرز روشن شدن موتور، به میزان گرم شدن موتور، استهلاک موتور و قطعاتی که با آن در ارتباط هستند و حتی مصرف سوخت هم تاثیر بگذارد.
هر بار که جرقه ای توسط شمع ایجاد می شود؛ مقداری از الکترود آن از بین میرود و پس از مدتی استفاده از شمع در خودرو این الکترود، به طور کامل فرسوده شده و توان جرقه زنی در آن به طور محسوسی کاهش مییابد.
این مسئله خود سبب سوختن بنزین در داخل سیلندر خودرو شده و بر عملکرد بهینه موتور و راندمان آن تاثیر گذاشته و به شدت آن را کاهش می دهد.
عامل دیگر در فرسایش شمع، کارکرد زیاد شمع و واکنشهای شیمیایی است که در داخل سیلندر خودرو رخ میدهد و ممکن است الکترود سرشمع را دچار خوردگی کند و در پی آن شمع کوتاه شده و کارایی مفید خود را از دست بدهد.
حتی اگر در اثر برخوردهای فیزیکی یا به هر علت دیگری عایق چینی شمع، دچار شکستگی شود؛ موجب خرابی شمع خودرو شده و کارکرد خود را از دست خواهد داد.
عمر مفید یک شمع بستگی به جنس و کیفیت و نوع کارکرد آن، میتواند از ۱۵۰۰۰ تا صد هزار کیلومتر متغیر باشد؛ اما در حالت عادی شمع باید بعد از پیمودن ۲۰ هزار کیلومتر بازدید شده و قسمت های مختلف آن بررسی شود.
پس از بررسیهای لازمه که شامل، بررسی سالم بودن الکترود، رزوه، قسمت چینی شمع، تمیزی الکترودها، اندازه گیری فاصله گپ و… میشود در صورت لزوم باید تعویض گردد.
اما معمولا توصیه میشود که با پیمودن ۵۰ هزار کیلومتر شمع خودرو خود را در هر حالتی که هست؛ عوض کنید.
شرکتهایی هم هستند که شمع هایی را تولید می کنند که عمر مفید آنها بین ۹۰ هزار تا ۱۵۰ هزار کیلومتر است.
عواملی مانند شکسته شدن عایق چینی، تغییر رنگ عایق، تغییر اندازه در سر شمع، علاوه بر آن رسوباتی که در سر شمع جمع می شوند که شایعترین آن ها ایجاد دوده و سیاه شدن سر شمع ها و یا ایجاد خاکستر سفید رنگ بر روی سر شمع ها همه در عملکرد صحیح شمع اختلال بوجود خواهند آورد.
به هر حال این نکته را به خاطر داشته باشید که در صورت بیتوجهی به تعویض به موقع شمع در خودرو به علت کارکرد شمع در شرایط نامطلوب و خاص، که ایجاد خوردگی زیاد و رسوب گرفتگی شدید در آن است؛ باز کردن شمع ها جهت تعویض، با دشواری و مشکل مواجه خواهند شد.