تیغه های برف پاک کن خودرو بخش مهمی از خودرو هستند که در عین سادگی نقش بسزایی برای ما مخصوصاً در شرایط جوی نامناسب بازی می کنند. در این پست می خواهیم به چگونگی عملکرد این قطعه کاربردی در خودرو اشاره کنیم.
در انتهای سطح هر تیغه، پوشش لاستیکی قرار دارد تا آب، برف، گرد و خاک و دیگر مواد را از روی شیشه پاک کند.
تا وقتی که تیغه های برف پاک کن خودرو جدید و نو هستند، لاستیک روی آن بدون هیچ بریدگی، شکاف و خیلی تمیز با حرکت رفت و برگشتی روی شیشهها، روان و بدون لکه گذاشتن، کار کرده و شیشهها را تمیز می کند.
اما پس از گذشت مدت زمانی با انباشته شدن گرد و خاک روی تیغه های برف پاک کن خودرو لاستیک ها شکاف و بریدگی ایجاد میکند و دیگر حرکت تیغه ها روی شیشه روان نیست و از خود لکه هایی به جا می گذارد.
یکی از مهمترین موارد در حرکت روان تیغه های برف پاکن خودرو فشار مساوی هر دو تیغه روی شیشه است.
اگر برف و یخ یا گرد و خاک روی شاخه های کوچک تیغه، (که قسمت اتصال لاستیک به تیغه است) وجود داشته باشد، فشار تیغه روی شیشه برابر نخواهد بود و حتی در صورت سالم بودن لاستیک، لک زدگی روی شیشه مشخص می شود.
برای پیشگیری از این اتفاق تمیز کردن پشت تیغه و یا استفاده از پوشش های محافظ توصیه می شود.
سیستم کنترل در برف پاک کن های اولیه به صورتِ سرعت بالا و پایین و زمان بندی متناوب بود.
در حالت متناوب آن، با توجه به زمان بندی، موتور برقی فعال نبود اما در سرعت بالا و پایین موتور به صورت مداوم و پیوسته روشن بود.
در مدلهای امروزی و مدرن بیش از ۱۰ حالت مختلف و حتی زمانبندی حرکت تیغه ها مشاهده می شود، که در برف پاک کن خودروهای قدیمی فقط یک حالت متناوب در آن وجود داشت که راننده باید با توجه به سرعت حرکت اتومبیل و شرایط جوی و آب و هوایی، بهترین حالت را انتخاب می کرد.
دقت کنید سرعت خیلی کم در سیستم تیغه های برف پاک کن خودرو دید راننده را کم کرده و حتی در بعضی موارد مختل خواهد کرد در صورتی که سرعت بیش از حد آن باعث ایجاد لکه در روی شیشه شده و تمرکز را در بعضی موارد بر هم خواهد زد.
جالب است بدانید امروزه خودروسازان که همیشه به دنبال مکانیزم کاملاً اتومات برای برف پاک کن خودرو بودند، جدیدترین سیستم را که استفاده از سنسورهای تشخیص باران است تولید کردهاند.
حرکت خودکار تیغه های برف پاک کن خودرو با توجه به مقدار آب موجود در روی شیشه انجام میگیرد.
این سنسورها با تابش فروسرخ در زاویه ۴۵ درجه به شیشه جلو، خشک یا خیس بودن آن را تشخیص میدهند.
اگر شیشه خیس باشد با توجه به مقدار قطره های آب و ریزش باران، تابش کمتری به سنسور برمیگردد ولی در صورت خشک بودن آن بخش زیادی از تابش نور به سنسور باز میگردد.
اگر تابش بازتابی، کمتر باشد، قطعات برقی سنسور به صورت خودکار تیغه های برف پاک کن را به حرکت در می آورد.
در این سیستم نیازی به دخالت راننده در حرکت تیغه های برف پاک کن خودرو وجود ندارد، زیرا که نرم افزار به کار برده شده در سیستم کنترل با توجه به مقدار آب و رطوبت روی شیشه اتومبیل، پس از هر حرکت رفت و برگشتی که انجام میدهد سرعت برف پاک کن را نیز تنظیم می کند.
در ضمن باید بدانید معمولا این سنسورها اپتیکال در کنار آینه دید به عقب کابین، و در اتصال به شیشه جلو نصب میشود.
یک نوع دیگر برف پاک کن سیستم برف پاک کن بدون تیغ های مکانیکی است.
در این روش به یک دیسک شیشه ای با گردش بسیار سریع قطرات آب و باران را از روی شیشه محو میکند که انواع آن را میتوان در کشتی ها و قطارها مشاهده کرد.
در پست های آتی بیشتر درباره برف پاک کن صحبت خواهیم کرد.