تا اینجا در مورد چگونگی عملکرد میل گاردان اتومبیل و وظایفی که بر عهده داشت صحبت کردیم. اما برای تکمیل مطالب و دانش خود در این زمینه لازم است تا نکات بیشتری را بدانیم.
البته باید گفت که این اطلاعات لازم است در مورد تمام قطعات اتومبیل حاصل شود، چرا که با کمک همه آنهاست که یک ماشین حرکت کرده و قادر است مسیری را بپیماید.
به هر حال امیدواریم که این مطالب به شما در زمینه استفاده ی بهینه و نگهداری از خودرو کمک کند و در موقع لازم به کمک شما بیاید.
گفتیم که این قطعه چون باید بتواند حرکت خود را به درستی انجام دهد، برای این منظور معمولاً شفت اصلی این قطعه را به صورت دو تکه می سازند و در محل اتصال آن شیارهای را بر روی محور به صورت نری و مادگی ایجاد می کنند، که بتوانند در داخل یکدیگر حرکت کنند.
این دو قسمت بودن میل گاردان اتومبیل باعث می شود تا این دو تکه، در دو طرف و در داخل هم بتوانند حرکت طولی آزادانه ای را داشته باشند، که در نتیجه ی آن کاهش و افزایش طول شفت اصلی میل گاردان را امکانپذیر میسازند.
به عبارت ساده تر در اتصال کشویی، میل گاردان را دو تکه می کنند که یک طرف آن قطورتر از طرف دیگر است.
سپس طرف نازکتر در داخل قسمت قطورتر و بزرگتر فرو میرود و حرکت رو به بالا و پایین را برای این قطعه در خودرو فراهم می سازد.
اما برای جلوگیری از هرزگردی آن هم، در قسمت قطور و بخش بیرونی، و در طرف نازکتر آن هزارخار ایجاد می نمایند.
این نکته را هم یادآوری می کنیم که در بعضی از خودروها که امکان حرکت طولی و عرضی دیفرانسیل همزمان وجود دارد، یعنی دیفرانسیل میتواند همزمان علاوه بر حرکت به چپ و راست، حرکت به سمت بالا و پایین را نیز داشته باشد، نیازی به دو تکه کردن میل گاردان در اتومبیل نیست.
در این صورت میتوانند شفت اصلی را به صورت یکپارچه و یکدست بسازند، چون در اثر حرکت عرضی دیفرانسیل، نیازی به کاهش و افزایش طول میل گاردان وجود نخواهد داشت.
پس در این صورت میل گاردان را می توان به دو نوع یک تکه و دو تکه تقسیم بندی کرد.
در خودروهایی که فاصله بین موتور و گیربکس حداکثر یک و نیم متر باشد، از نوع یک تکه آن استفاده می کنند و اگر فاصله بین این دو قطعه یعنی موتور و گیربکس بیش از این مقدار باشد، از میل گاردان دوتکه استفاده می شود.
لازم به ذکر است که اگر طول میل گاردان اتومبیل خیلی زیاد و بلند باشد، در سرعت های زیاد دچار مشکل شده و نمیتواند کار خود را به درستی انجام دهد، برای همین در این موارد از نوع دو تکه آن استفاده میکنند.
میل گاردان دو تکه دارای یک چهار شاخه در سر و یک چهار شاخه در انتهای آن است و یک کشویی هم در جلو آن قرار گرفته است، همچنین در وسط آن از بلبرینگ و لاستیک ضربه گیر هم استفاده شده است.
خرابی قفل گاردان، خوردگی بلبرینگ های چهار شاخه گاردان، تعویض دنده معکوس در دور زیاد خودرو، گیر کردن کشویی گاردان و فشار وارد کردن به اتومبیلی که در اصطلاح بکسواد میکند، سبب بریدن میل گاردان خواهد شد.
همچنین باید بدانید، علت لقی گاردان، تاب برداشتن گاردان، خوردگی بوش ها، شکستن و ترک برداشتن گاردان، خراب شدن چهار شاخ گاردان، گشاد شدن جای بلبرینگ ها در میل گاردان اتومبیل می تواند باشد.