شاید اصطلاح دیاگ زدن را از تعمیرکار خودروی خود وقتی خودرویتان را برای تعمیر برده اید، شنیده اید. اما آیا خودتان از این اصطلاح چیزی می دانید؟
آیا تا به حال مطالب یا مقاله ای را در این مورد مطالعه کرده اید؟ در این پست می خواهیم شما را با کلمه دیاگ زدن خودرو آشنا کرده و اطلاعات مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم با ما همراه باشید.
دیاگ از کلمه ی دایاگنوستیک Diagnostic مشتق شده و معنای این کلمه تشخیص و عیب یابی است. به عیب یابی و یافتن مشکلات خودرو و تشخیص عیوب آن اصطلاحا دیاگ زدن خودرو گفته می شود.
این مسئله توسط نرم افزارهای خاص و سیستمی که روی خودرو قرار داده می شود و به سیستم دیاگ خودرو معروف است، انجام می پذیرد و دیاگ زدن خودرو به این معنی است که بتوان با استفاده از اطلاعاتی که کامپیوتر خودرو در اختیار ما قرار می دهد، خودروی خود را عیب یابی کرده و مشکلات آن را شناسایی و برطرف کنیم.
این فکر وقتی سراغ خودروسازان آمد که متوجه شدند که تعمیرکاران برای یافتن عیب و مشکل هر خودرویی مجبورند تمام قطعات و وسایل خودرو را از درون آن بیرون ریخته و تک تک آنها را بررسی کنند.
این کار بسیار زمان بر و طولانی بود ضمن اینکه آنان به مشکلات عدیده ای نیز برخورد می کردند. بنابراین تقریبا از ابتدای دهه ۸۰ میلادی خودروسازان راهی را برای حل آن یافتند که آن طراحی و ساخت قطعه ای هوشمند در خودرو به نام ECU یا همان کامپیوتر ماشین بود.
این قطعه با بخش های مهم خودرو مانند قطعات برقی، ترمزها، گیربکس، موتور، خنک کننده ها، امکانات رفاهی خودرو و… به سنسورها و کنترل کننده هایی مرتبط می شد و کدهایی را مرتبط به هر نقطه روی حافظه ی کامپیوتر وارد می شد تا در صورت بروز مشکل یا پیدا شدن خطا یا عیبی به راحتی بتوان آن را شناسایی و مشکل را برطرف کرد.
ساختن دستگاهی به نام دیاگ که به کامپیوتر خودرو متصل می شد و دیاگ زدن خودرو در واقع سبب می شد تا تعمیرکاران بدون اتلاف وقت و انرژی بتوانند مشکل خودرو را متوجه شوند.
با این کار حتی خطاهای نرم افزاری خودرو نیز شناسایی و با رفع آنها مشکل برطرف می شد. همانطور که می دانید تقریبا اکثر خودروهای امروز با سیستم انژکتوری کار می کنند و مجهز به یک کامپیوتر داخلی هستند که وظیفه این کامپیوتر ثبت و ضبط عملکر همه دستگاه های مکانیکی و الکترونیکی داخل خودرو است و مانند مغزی که با همه قسمت ها ارتباط دارد کامپیوتر هم فعالیت های درونی و بیرونی خودرو را در خود ثبت می نماید.
پس دستگاه دیاگ یک دستگاه عیب یاب الکترونیکی است که با کامپیوتر اتومبیل ارتباط دیجیتالی برقرار می کند.
اما باید این نکته را متذکر شویم که هر خودرویی سیستم عیب یابی مخصوص به خودش را دارد و نمی توان هر خودرویی را با سیستم دیگری عیب یابی کرد و یا به اصطلاح دیاگ زد.
پس با اطلاعاتی که کامپیوتر یک خودرو در اختیار ما قرار می دهد تنها می توانیم همان خودرو را دیاگ زده و با دیاگ زدن خودرو عیب های آن را شناسایی و برطرف کنیم.
به طور کلی می توان گفت که دستگاه دیاگ فقط کدهای موجود در ECU خودرو را می خواند و شما می توانید با اتصال به ECU اطلاعات را از آن استخراج کنید و کار اصلی را خود ECU انجام می دهد.
این مشکلات به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: