دیفرانسیل خودرو یکی دیگر از قطعات مهم و اساسی در خودروست؛ که شناخت بیشتر آن ما را در یک رانندگی خوب توام با آرامش کمک می کند. اما برای این مقصود باید به چگونگی عملکرد و کار با این قطعه به خوبی آگاهی داشته باشیم.
این اطلاعات را میتوانید تا حدودی با مطالعه این پست و پست بعدی به دست آورید.
دیفرانسیل وسیلهای است که گشتاور موتور را به دو قسمت تقسیم کرده و به هر قسمت اجازه میدهد که با سرعت متفاوتی بچرخد. دلیل اصلی استفاده از دیفرانسیل خودرو، انتقال قدرت موتور از گیربکس به چرخ ها، توسط یک میل گاردان است.
در واقع این سیستم انتقال قدرت، در همه ی انواع خودروها، چه سنگین و چه سبک به کار برده می شود. یا به عبارت بهتر این قطعه در خودروهایی که قدرت موتور به چهار چرخ آنها تقسیم میشود، وجود دارد. چرخ هایی که از این طریق نیروی موتور به آنها منتقل میشود، چرخ های محرک نامیده میشوند.
این سیستم باعث میشود که چرخ های محرک سرعت چرخشی متفاوتی را داشته باشند. با اینکه نیرو به صورت مساوی به هر دو چرخ منتقل میشود، اما سرعت چرخ ها درموقع چرخش آنها متفاوت خواهد بود.
برای هر جفت چرخ یک دیفرانسیل وجود دارد.
میان دو دیفرانسیل عقب و جلو هم باید یکی دیگر موجود باشد؛ که حرکت دورانی دیفرانسیل جلو را به عقب منتقل کند. مکان اصلی دیفرانسیل خودرو در جلو و عقب و مرکز آن است.
در واقع این دیفرانسیل خودرو است که قدرت و نیروی را که گیربکس یا جعبه دنده تولید میکند به سمت چرخ ها هدایت می کند. کار کرد و عملکرد اصلی این سیستم تبدیل انرژی عمودی به افقی است و امکان پیچیدن بدون ترمز گرفتن نیز از مزایای بکارگیری دیفرانسیل در خودرو است.
این قطعه در قسمت تحتانی خودرو و میان دو چرخ عقب یا جلو قرار گرفته است و توان دریافتی از موتور خودرو را بین چرخ ها تقسیم میکند. یا بهتر بگوییم که این قطعه بعد از میل گاردان قرار گرفته و در خودروهایی که فاقد میل گاردان هستند، جای این وسیله بعد از گیربکس است، که بعد از آن پلوس ها قرار دارند. دیفرانسیل یکی از اجزای سیستم انتقال قدرت نیز محسوب میشود.
هدف اصلی استفاده از دیفرانسیل خودرو را میتوان اینگونه عنوان کرد:
باعث اعمال قدرت به چرخها ی خودرو می شود.
سبب انتقال قدرت موتور به چرخ ها می شود.
همچنین به عنوان آخرین مرحله ی تغییر دور و گشتاور عمل کرده و دور را کاهش می دهد.
نیرو را هم به شکلی به چرخ ها میرساند که هرکدام بتوانند با سرعت های متفاوتی بچرخند.
دیفرانسیل خودرو از قسمتهایی چون:
کرانویل، دنده پینیون، دنده های هرز گرد و دنده های کناری تشکیل شده است.
مزایای خودروهای دیفرانسیل عقب عبارتند از:
و معایب در خودروهای دیفرانسیل جلو عبارتند از:
خودروهای دو دیفرانسیل:
این نوع خودروها برای افزایش قدرت در وضعیت های سخت جادهای و ناهمواری ها دارای دو دیفرانسیل محرک هستند؛ تا بتوانند توان انتقالی به چرخ ها را هر چه بیشتر افزایش دهند.
اما باید گفت در حال حاضر خودروهای دیفرانسیل جلو رواج و طرفداران بیشتری دارد.