توجه به قطعات، قسمت ها و سیستم های مختلف خودرو بخصوص لنت ترمز اتومبیل باعث درست کار کردن آن و همچنین سبب حفظ سلامتی خودمان خواهد شد. چرا که با دقت درسلامت سیستم ترمز که مهمترین بخش هر خودرو ایست رانندگی با آرامش و امنیت خاطر بیشتری انجام خواهد شد.
در این پست می خواهیم به انواع دیگری از لنت ترمز اتومبیل اشاره ی مختصری داشته باشیم. شما که علاقه مند به این مطالب هستید کماکان با ما همراهی کنید.
لنت های نیمه متال یا نیمه فلز: Seme Metallic
بیشتر از نیمی از وزن این لنت ها، از ذرات استیل و آهن به کار برده شده در آن تشکیل می شود و مواد دیگری که در ساخت این نوع از لنت های ترمز ماشین به کار رفته، مقدار زیادی گرافیت است. این مواد با کمک ذرات فلز باعث میشوند که انتقال حرارت در این لنت ها به خوبی صورت گیرد و حرارت به دیسک منتقل شود.
در نتیجه لنت نیمه فلز از لنتهای ارگانیک خنک تر هستند و باعث میشوند تا قدرت ترمز در دماهای بالا زیاد باشد و همین خنک ماندن؛ باعث طولانی تر شدن عمر لنت و بهتر کار کردن سیستم ترمز می شود واین نامگذاری به دلیل همین بهکار بردن عناصر فلزی در ساخت این گونه لنت ترمز ماشین است.
با این که امروزه این لنت ها به صورت استاندارد در روی بیشتر خودروها نصب میشوند، اما برای خودروهایی که در ترافیک سنگین شهری در حال رفت و آمد هستند و میخواهند بار سنگینی را جابجا کنند توصیه نمیشود.این لنتها بیشتر مورد استفاده در خودرو های جاده ای هستند و برای آنها لنت های مناسبی به نظر می رسند.
از مزایای این لنت ها انتقال حرارت بالا، کارآیی بهتر در دمای بالا، طول عمر بالا و قیمت پایین آن است. ابتکاری که بر روی این لنت ها جهت ترمز گیری مناسب انجام شده، لایه ای از آلیاژ تیتانیوم را بر روی ساختار آنها به کار برده اند که نتیجه ی خوبی از آن حاصل شده است.
این نتیجه همان قدرت ترمزگیری بسیار بهتری است که در این مدل لنت ترمز ماشین به وجود آمده است. اما قبل از این که این نوع لنت را بر روی خودروی خود نصب کنید، حتما باید از صاف و هموار بودن دیسک آن مطمئن شوید.
لنت های ارگانیک: NAO Nou Aspestos organic
لنت های ارگانیک در بسیاری از خودروهای امروزی به کار برده می شوند.ویژگیهایی مانند بی صدا بودن و ساختار نرمی که ای لنت ها دارند باعث استفاده بیشتری از این نوع لنت شده است. اما اشکال این گونه لنت ها این است که به دلیل همین نرمی زیاد و گیرایی بالایی که دارد، دوام کمتری نسبت به لنتهای نیمه متالیک و متالیک دارد.
مشکل دیگر کوتاه بودن عمر این نوع از لنت ترمز اتومبیل است و این به خاطر انتقال حرارت ضعیفی است که باعث میشود، حرارت بالا رفته و باعث از بین رفتن لنت و کوتاه شدن عمر مفید آن گردد.
در ساخت این نوع از لنتهای خودرو انواع الیاف مصنوعی شیشه، الیاف ارگانیک و طبیعی و الیاف آرامید به کار برده می شود و این مواد برای تقویت مواد تشکیل دهنده ی لنت به کار میرود.
علت دیگر افزودن این نوع مواد، به مواد اولیه این است که برای بالا بردن قدرت ترمز گیری و کارایی به لنت، افزوده می گردد. به همین دلایلی که برشمردیم، این نوع لنت برای خودروهایی که بیشتر در ترافیک های سنگین تردد می کنند: مثل تاکسیها ماشین های باری و… انتخاب مناسبی نیست.
اما برای خودروهای معمولی که زیاد در رفت و آمد و تردد نیستند، می تواند بهترین گزینه باشند. به خاطر گیرایی لنت و در دماهای با میانگین متوسط، به خاطر صدای بسیار کم و گرد و غبار کمی که بر روی رینگ می نشیند یکی از بهترین نوع لنت ترمز اتومبیل میتواند باشد.
از این نوع لنت در ماشین آلات صنعتی نیز استفاده میشود و آن هم به خاطر صدای کم و بی صدا بودن آن است.