دانستیم که سوپاپ های خودرو چه وظیفه ای را بر عهده دارند و چگونه کار می کنند اما این قطعات از چه جنسی ساخته می شوند؛مطلبی است که در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
با ما باشید تا اندکی بیشتر در مورد این قطعه از اتومبیل با شما گفتگو کنیم.
سوپاپ های خودرو را به دو نوع سوپاپ سوخت و سوپاپ دود تقسیم کردیم.
به طور کلی این قطعات چون در محیطی با حرارت بسیار بالا قرار می گیرند و همین طور به علت سرعت عمل بالایی که دارند؛ در معرض خطر فشار و فرسودگی بسیار بالایی هستند.
جنس سوپاپ های تخلیه دود، از آلیاژهای قوی فولادی درست می شوند؛ تا در برابر زنگ زدگی، شکستگی و تاب برداشتن مقاومت کافی داشته باشند.
اما سوپاپ های تخلیه دود و احتراق، تحت دمای بیشتری نسبت به سوپاپ های هوا و یا تنفس قرار دارند؛ تا جایی که حتی در اثر این حرارت بسیار زیاد، ممکن است سوپاپ ها به رنگ قرمز بسیار پررنگ و کدر در آیند.
برای همین این سوپاپ ها باید مقاومتر باشند و به همین دلیل از آلیاژهایی مانند: کروم، نیکل، سیلیس و… فلزات مقاوم دیگر ساخته می شوند.
اما قسمت های مختلف تشکیل دهنده سوپاپ عبارتند از:
خودروسازان و مهندسان فن، همواره در پی افزایش راندمان موتور و همراه با آن کاهش مصرف سوخت در خودرو بودند و در این گذار متوجه شدند که هرچه میزان مکش هوا و بنزین، بیشتر و سریع تر انجام گیرد؛ راندمان موتور هم به مراتب بیشتر خواهد شد.
اما این مسئله در حالی تقویت خواهد شد که تخلیه کاملی از دود هم در اتومبیل انجام گرفته و صورت پذیرد.
می دانید که قبلاً هر سیلندر موتور خودرو، به یک سوپاپ گاز و یک سوپاپ دود مجهز بود.
اما کم کم و در نتیجه بررسی شرکتهای خودروسازی در این زمینه و به منظور بهینه سازی مصرف سوخت و راندمان و قدرت بیشتر موتور و افزایش شتاب در خودرو، تعداد سوپاپ های خودرو افزایش یافته؛ تا راه های ورودی و خروجی در موتور خودرو هم افزایش یافته و بیشتر گردند.
در نهایت حاصل این شد که امروزه در خودرو ها، معمولا هر سیلندر موتور، به دو سوپاپ گاز و دو سوپاپ دود، مجهز شده است.
برای همین در یک پیشرانه با وجود چهار سیلندر (که قبلاً ۸ سوپاپ در آن وجود داشته) الان ۱۶ سوپاپ به کار گرفته شده است.
همچنین در اینگونه خودروها از دو میل بادامک یا همان میل سوپاپ برای باز و بسته شدن سوپاپ های خودرو کمک گرفته میشود و هرچه تعداد سیلندرها در خودرو افزایش یابد؛ این اعداد هم افزایش پیدا می کنند.
این مسئله تا جایی پیش رفته است که موتورهای قدرتمند، که البته در خودروهای خاصی از آن استفاده می شود؛ برای هر سیلندر از تعداد سوپاپ های بیشتری استفاده می کنند؛ که در واقع میتوان دو سوپاپ گاز را در کنار ۳ سوپاپ بنزین مشاهده کرد و بهتر است بدانید که موتورهای شش سیلندر امروزه به ۲۴ سوپاپ مجهز هستند.