شیشه ی جلوی اتومبیل و تمیز بودن آن، نقش مهمی را در دید راننده و ایمنی و سلامت سرنشینان اتومبیل بازی می کند. اما این که کلا شیشه های اتومبیل از چه جنسی ساخته می شود و توضیحاتی در این زمینه را، در این پست میتوانید جستجو کنید.
اگر به نکات زیر اما کاربردی در زمینه اتومبیل علاقمند هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
برای جلوگیری از صدماتی که ممکن بود در اثر یک تصادف و برخورد هر شی و یا وسیله و یا هر چیز دیگری و تماس آن با شیشه جلو اتومبیل به وجود آید، تا سال ۱۹۱۰ در هیچ خودرویی شیشه جلو به کار گرفته نمی شد.
در بین سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۰ از شیشه های چند لایه برای خودروها استفاده شد، که در هنگام تصادف، شیشه ها فقط به جلوی خودرو می افتاد.
اما در پایان سال ۱۹۴۰ میلادی اولین شیشه جلوی اتومبیل که از جنس شیشه فشرده بود تولید شد. اما اشکال این شیشه ها این بود که موقع تصادف به هزاران تکه خرد می شد.
اما کم کم و با پیشرفت هایی در این زمینه، شیشه های ورقه ورقه که از لایه های پلی کربنات و شیشه به صورت یک در میان ساخته شده بودند به وجود آمد.
به این صورت که دو صفحه ی شیشه ای که در میان آن از جنس خاصی (پلی بوتیرال وینیل )استفاده شده بود که انعطاف پذیر نیز بود و در هنگام تصادف همین لایه ی میانی، شیشه را در جای خود نگه می داشت و باعث می شد که شیشه جلوی اتومبیل سر جای خود ثابت بماند و راننده هم بتواند دید خوبی را کماکان داشته باشد.
به خاطر ایمن بودن این نوع شیشه ها قبل از ژانویه ی سال ۱۹۸۳ میلادی ،استفاده از این شیشه های ورقه ورقه در جلوی اتومبیل ها اجباری شد.
اما شیشه ی جلوی اتومبیل امروزه از نوع شیشه های (لامینیت) هستند. در این نوع شیشه ها یک لایه از فیلم پلاستیکی به نام PVB وجود دارد، که دو لایه شیشه در دو طرف آن قرار می گیرد.
و هنگام تصادف یا وارد شدن یک ضربه و جسم خارجی خرده شیشه ها را در جای خود نگه می دارد و از پراکنده شدن این خرده شیشه ها و جراحت به سرنشینان یا پرتاب شدن سرنشینان به خارج از اتومبیل به خاطر نبودن شیشه، جلو گیری میکند.
از مزایای دیگر این نوع شیشه می توان به جلوگیری از ورود اشعه فرابنفش تا ۹۵ درصد، کاهش انتقال صدا با فرکانس بالا، قابلیت ترمیم و بازسازی موقع ترک خوردن شیشه اشاره کرد.
اما شیشه های عقب و کنار اتومبیل پس از اینکه برش داده شد و شکل خود را پیدا کرد تا دمای ۶۰۰ الی ۷۰۰ درجه سانتیگراد گرم شده و بلافاصله و به سرعت سرد می شوند. که این عمل باعث استحکام سطحی در شیشه می شود.
این شیشه ها با توجه به همین استحکام سازی در هنگام تصادف و شکستن به ذرات کوچک اما بدون لبه های بلند و تیز تبدیل می شوند تا از آسیب رسیدن به افراد در موقع بروز حادثه جلوگیری شود.
البته این را هم باید بدانید که در برخی از اتومبیل ها شیشه ی عقب را هم مانند شیشه جلوی اتومبیل از لایه PVB برای افزایش ضریب ایمنی میسازند.
همراه ما باشید تا در پست بعدی بیشتر درباره شیشه اتومبیل مطالب را عنوان کنیم.