در پست قبلی مختصری در مورد تاریخچه و چگونگی بوجود آمدن شرکت اتومبیل سازی تویوتا صحبت کردیم. در ادامه به چگونگی نام گذاری این شرکت و مراحل پیشرفت آن خواهیم پرداخت.
اگر همچنان مشتاق برای دانستن آن هستید، با ما همراه باشید.
مهمترین دلیل برای نامگذاری شرکت اتومبیل سازی تویوتا به این نام، نزدیک بودن آن به اسم بنیانگذاران آن و خانواده ی تویوداست.
نماد تجاری این شرکت با حروف بزرگ انگلیسی، تا سال ۱۹۸۹ نماد تجاری این کارخانه خودروسازی بود.
البته هنوز هم نوشته و آرم Toyoda با رنگ قرمز و فونت مخصوص به خودش لوگو و مشخصه ی این شرکت محسوب میشود.
اما از ابتدای سال ۱۹۹۰ لوگوی جدید این شرکت خودروسازی که متشکل از سه بیضی روی درپوش موتور و مرکز فرمان محصولات مختلف این خودروسازی است در لوگوی شرکت تویوتا دیده میشود.
از نظر بعضی از کارشناسان مربوطه، سه بیضی در نماد تجاری تویوتا نشان دهنده تاکید بر سه مسئله مهم و اصلی است که شامل، ارزش اقتصادی و کیفیت عالی محصول و لذت بردن از رانندگی در محصولات تولید شده این شرکت است.
تک تک حروف تویوتا Toyota را به راحتی میتوان در لوگو بیضی شکل شرکت اتومبیل سازی تویوتا دید؛ که حرف T برجستهتر از حروف دیگر نشان داده شده است.
با اینکه شرکت تویوتا به سال ۱۹۳۷تاسیس شد، اما یک سال قبل از ثبت نام شرکت، اولین خودروی خود را با کد AA کلید زد، که مدل این اتومبیل الهام گرفته و برگرفته از خودرو کرایسلر وسوتو بود.
این شرکت مانند دیگر صنایع ژاپن سالهای جنگ جهانی دوم را با خدمت به ارتش امپراطوری کشور خود گذراند.
در آن زمان به دلیل کمبود های صنعتی و فشارهای اقتصادی، بسیاری از کامیونهای تویوتا، بدون هیچ یک از تجهیزات و لوازم ظاهری و فنی تولید میشد.
مشخصه این کامیون ها، که آنان را از کامیونهای دشمن متمایز میکرد، وجود یک چراغ در مرکز و جلوی اتومبیل و داشتن اتاق چوبی به عنوان کابین خودرو بود.
تا پایان جنگ جهانی و تا سال ۱۹۴۵ کامیونهای سبک نظامی مهمترین محصول شرکت اتومبیل سازی تویوتا بود.
متحدین یا همان کشورهای شوروی، آمریکا، چین و بریتانیا در روزهای آخر جنگ جهانی در نظر داشتند، تا منطقه ناگویا و شرکت کارخانه خودروسازی تویوتا را بمباران کنند، که با تسلیم شدن این کشور دیگر این برنامه اجرایی نشد.
بعد از جنگ جهانی هم مدل هایی از اتومبیل، در اصطلاح تویوپت در این شرکت ساخته شد، که شامل خودروهای کوچک و ارزان قیمت بود که مناسب با اوضاع اقتصادی بعد از جنگ در این کشور بود.
بین سالهای ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۲ حدود ۲۰۰ دستگاه تویوپت در این شرکت ساخته شد. این خودروها با چهار سیلندر که حجم موتور آن ۹۹۵ سی سی و قدرت آن ۲۷ اسب بخار بود، به شکل فولکس واگن بیتل یا همان فولکس قورباغهای تولید شد.
ارتش آمریکا در سال ۱۹۵۰ سفارش ساخت ۵ هزار دستگاه کامیون را به شرکت تویوتا داد و سرمایه این قرارداد برای توسعه و پیشبرد شرکت تویوتا و بازسازی شرکت کافی بود.
این در حالی بود که کارخانه در سال قبل از آن، فقط ۳۰۰ کامیون را طراحی و تولید کرده بود.
به هر حال نسل اول تویوتا کرونا که بعدها پایه گذار، سدان پرفروش کمری در دهه ۱۹۸۰ بود، در سال ۱۹۵۷ تولید شد.
کرون اولین محصول تویوتا بود که به بازار اروپا و آمریکا راه یافت؛ که ظاهر این خودرو الهام گرفته از فورد ورسایلز و سیمکا وادت بود.
اولین خط تولید خارجی تویوتا در سال ۱۹۵۹ در برزیل افتتاح شد و تا اوایل دهه ۱۹۶۰ تولید محصولات کارخانه تویوتا به یک میلیون دستگاه رسید.
اما فقط کمتر از ۱۰ هزار دستگاه از آن سهم بازارهای خارجی بود. در سال ۱۹۶۳ فعالیت کارخانههای تویوتا در استرالیا آغاز گردید و خیلی زود و در مدت زمان کوتاهی استرالیا به بزرگترین بازار غیر ژاپنی تویوتا تبدیل شد.
به هر حال در اواخر دهه ۱۹۶۰ شرکت اتومبیل سازی تویوتا توانست تولید خود را به ۱۰ میلیون خودرو برساند؛ که یک میلیون از آنها در خارج از ژاپن وجود داشت و این موفقیت بزرگی برای این شرکت محسوب می شد.
موفقیت های این کارخانه ی خودرو سازی در اینجا به پایان نمی رسد و در مجالی دیگر به ادامه آن خواهیم پرداخت.