در پست قبلی سعی کردیم که اصطلاح یاتاقان زدن ماشین را به صورت کاملاً ساده شرح دهیم؛ اما در ادامه می خواهیم علل مهمی را که سبب بوجود آمدن این پدیده می شوند را برایتان برشمریم.
شاید مهمترین نکته این باشد که بدانید وقتی اتومبیل یاتاقان زد؛ چه علائمی را از خود نشان می دهد تا در صورت وقوع با شناختن این علائم اتومبیل را از رسیدن صدمات بیشتر نجات دهید.
قبل از برشمردن علل یاتاقان زدن ماشین بهتر است تا وظایف این قطعه را بدانیم.
اگر بخواهیم وظایف یاتاقان را به صورت تیتروار عنوان کنیم باید بگوییم:
می دانید که پیستون در داخل سیلندر خودرو حرکت خطی را انجام می دهد که باید این حرکت به حرکتی دورانی، برای به گردش درآوردن چرخ های خودرو تبدیل شود؛ که این نقش بر عهده شاتون و میل لنگ گذاشته شده که این عمل را میسر می سازند.
آن قسمت از شاتون را که بر روی میل لنگ سوار شده و دو تکه است را (کپی یاتاقان متحرک) می نامند که در داخل کوپه ها قسمت هایی به صورت دو نیمه استوانه قرار گرفته اند که با آنها یاتاقان گفته میشود؛ سطح داخلی یاتاقان ها را هم بابیت می گویند.
اما با دیدن این علائم باید بدانید که خودرو یاتاقان زده است:
که البته این ها همه مواردی هستند که ممکن است به دنبال آسیب دیدن قطعات و عوامل دیگری در خودرو هم رخ دهند که باید آنها را کاملاً بررسی کنید.
ولی به دنبال به وجود آمدن این سه علامت باید خیلی جدی مسئله را پیگیری کنید تا مشکل از یاتاقان ها نباشد و احیاناً با یاتاقان زدن ماشین و موتور آن مواجه نباشید.
عواملی مانند:
در خودرو یاتاقان ها و روغن موتور به صورت موازی از اصطکاک میان قطعات موتور می کاهد و از خوردگی آن ها به واسطه ی تماس مستقیم جلوگیری می کنند.
یاتاقان بین دسته پیستون و میل لنگ قرار دارد و اگر دچار خرابی و سوختگی شود حالت طبیعی خود را از دست میدهد و اگر افزایش دما در آن بی حد و اندازه باشد؛ کلاً ذوب شده و دسته پیستون به میل لنگ می چسبد که در نهایت موجب سوختگی موتور خواهد شد.