امروزه دیگر استفاده از سیستم فرمان هیدرولیک خودرو تازگی ندارد؛ چرا که اکثر اتومبیل ها به این سیستم مجهز هستند و شاید کسی حتی به چگونگی کارکرد آن هم فکر نکند.
اما اگر همین امکانات بسیار ساده و پیش پا افتاده! از یک خودرو حذف شده و گرفته شود؛ آن وقت است که با مشکلات نبود آن مواجه خواهیم شد.
در این مطلب با شما هستیم تا عملکرد این سیستم را بیشتر برای شما عزیزان توضیح دهیم.
به طور کلی صنعت هیدرولیک بر پایه ی فرایندهای اصلی انتقال و تبدیل مایع تحت فشار به نیروی حرکتی قرار گرفته است.
برای اینکه سیستم فرمان هیدرولیک خودرو کار خود را به درستی به انجام رساند و نیروی لازم را برای چرخش چرخ های اتومبیل فراهم آورد،نیاز به یک پمپ هیدرولیک در خودرو دارد.
خودرویی که فرمان هیدرولیکی دارد، در واقع به یک منبع انرژی برای کمک به راننده در هنگام دور زدن و پیچیدن مجهز است.
پمپ هیدرولیک، دارای پره هایی است که این پرهها در داخل قسمتی به نام روتور قرار گرفته اند.
نیروی لازم برای به گردش درآوردن این پرهها که توسط موتور اتومبیل فراهم می گردد، به وسیله یک تسمه به پمپ هیدرولیک منتقل می شود.
این تسمه می تواند چندین قطعه و پمپ را به گردش درآورد، که معمولاً شامل دینام ماشین، واتر پمپ و پمپ هیدرولیک می شود.
هرگاه که پمپ هیدرولیک خودرو بچرخد روغن هیدرولیک، توسط لوله های ورودی پمپ، به کمک فشار سمت خروجی، به پمپ هدایت شده و نیرویی که به فرمان وارد میشود، مجراهای عبور روغن را باز و بسته می نماید.
همین مجراها، باعث ورود روغن به سیلندر شده و روغن به وسیله فشار پیستون های داخل سیلندر، به حرکت در می آیند.
فشاری که به روغن در سیستم فرمان هیدرولیک خودرو وارد میشود، نیرو و توان لازم را برای فرمان دادن به چرخ ها در اتومبیل تامین می نماید و فرمان پذیری بهتر و روانتر کار کردن سیستم فرمان را سبب خواهد شد.
اساس کار تمامی فرمان های هیدرولیک در خودرو ها یکسان است و آن هم استفاده از نیروی فشار روغن برای آسان تر کردن چرخش چرخ ها در اتومبیل است.
در فرمان هیدرولیک، از یک بوستر یا همان تقویت کننده استفاده شده است که در جعبه فرمان تعبیه میشوند و این بوستر از یک سیلندر و پیستون هیدرولیکی تشکیل شده است.
علاوه بر این سیستم، در اتومبیل های جدید از نوعی سیستم فرمان برقی هم کمک گرفته میشود که به چرخش نرم تر در چرخ ها کمک می کند.
می توان گفت هیدرولیک فرمان، یک سیستم کمکی است که چرخاندن فرمان را برای راننده آسان تر می سازد.
به هر حال مراحل کار را به صورت ساده میتوان اینگونه عنوان کرد:
که ابتدا پمپ هیدرولیک از طریق تسمه هیدرولیک نیروی دورانی خود را از موتور خودرو دریافت میکند.
پمپ هیدرولیک، روغن هیدرولیک را از طریق لوله فشار قوی به پشت شیر هیدرولیک می رساند.
شیر هیدرولیک به گونه ای طراحی شده و دارای سوراخ هایی است که با چرخاندن فرمان به سمت چپ و راست، فشار روغن را به سمت چپ و یا راست جک هیدرولیک هدایت مینماید و در نتیجه نیروی هیدرولیکی هم به راننده برای چرخاندن فرمان یاری میرساند.
برای اینکه روغن در سیستم هیدرولیک جریان داشته باشد و کمبودی از نظر روغن نداشته باشد، مخزن هیدرولیکی در سیستم طراحی شده و جریان روغن هیدرولیک، پس از عبور از جک هیدرولیک از طریق شیلنگ برگشت یا همان فشار ضعیف به مخزن باز می گردد.