در پست های قبل در مورد انواع سیستم تعلیق صحبت کردیم. در این مطلب می خواهیم در مورد انواع فنر خودرو که در سیستم تعلیق وجود دارد و همچنین عملکرد آن مطالبی را عنوان کنیم.
اگر جزو علاقه مندان به دانستن در این زمینه هستید با ما همراه باشید.
در مطالب قبل عنوان کردیم که سیستم تعلیق خودرو شامل اجزا و قسمت های مهمی است. این قطعات عبارتند از:
که البته هرکدام از این قطعات به جزء های کوچک تر تقسیم می شوند. در این قسمت میخواهیم درمورد یکی از اصلی ترین قسمت و قطعات سیستم تعلیق خودرو یعنی فنر صحبت کنیم.
یکی از قسمت های اصلی سیستم تعلیق فنر آن است. که انواع گوناگون و متفاوتی دارد. و البته بسته به نوع سیستم تعلیق انتخاب می شود.
ما در اینجا به چند نوع مهم آن اشاره ای مختصر خواهیم داشت.
وظیفه ی فنر خودرو چیست؟
وظیفه ی فنر تنظیم ارتفاع خودرو و نگه داشتن سطح تماس لاستیک با جاده و جذب ارتعاشات جاده است. فنر با قابلیت ارتجاعی که دارد باعث می شود، که هر گاه یک لاستیک با ناهمواری های جاده برخورد کرد، فنر جمع شده و انرژی حاصل از این برخورد را در خود ذخیره کند تا این لرزش به بدنه خودرو وارد نشود.
و فشار ناشی از فنرها و لاستیک خودرو سبب می گردد که تماس دائمی بین لاستیک ها با سطح جاده فراهم شود.
فنر تخت
به صورت فلزهایی قابل انعطاف اما محکم، و به شکل تخت ساخته میشود. که در موقع استفاده تعدادی از آنها روی هم چیده میشوند و به عنوان یک مجموعه به کار گرفته میشود.
که این نوع از فنرمعمولا در سیستم تعلیق ثابت مورد بهره برداری قرار می گیرد.
فنرهای تخت برای جذب انرژی وارده بر خود دچار خمیدگی میشوند. و از دو نوع
تولید می گردند.
شمش های موجود در این فنر از ابتدا دارای کمی خمیدگی هستند که به شکل محدب در میآیند. و در مواجه با دست اندازها پستی و بلندی ها خمیدگی آن کم و زیاد میشود.
در نوع تک شمش و تک ورقه ی آن برای اینکه مقاومت، بیشتر گردد ضخامت ورق را در وسط فنر افزایش میدهند.
این مدل از انواع فنر خودرو معمولاً در زیر خودرو قرار گرفته و برای هر چرخ به صورت جداگانه و توسط یک بست که به شکل حرف u است به شاسی متصل می شود.
اما مزایای این فنر این است که چون مقاومت زیادی در برابر وزن های بالا دارد، در خودروهای سنگین باعث نرمی حرکت خودرو می شود و در این خودروها کاربرد بالایی دارد.
همچنین در وانت بارها و برخی خودروهای سواری قدیمی مثل پیکان مورد استفاده قرار می گرفته است.
اما از معایب آن، به دلیل طول زیادی که دارند، فضای بیشتری را در بر میگیرند.
و چون در هنگام جذب ضربه، ورقه های آن روی یکدیگر حرکت میکنند، و بین آنها اصطکاک به وجود می آید، صدای ناهنجاری را تولید میکنند.
از عیوب دیگر آن می توان گفت که این مدل از انواع فنر خودرو نیاز به رسیدگی و نگهداری و سرویس همیشگی دارد.