حتما تا به حال فنر لول خودرو را دیده اید و با آن تا حدودی آشنا هستید. در پست های قبلی هم در مورد انواع فنرهای خودرو با شما صحبت کردیم اما در این مطلب صرفا می خواهیم به صورت اختصاصی به فنر لول و عملکرد آن در خودرو بپردازیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنیم.
با ما همراه شوید.
فنر لول خودرو از یک میله ی فولادی ساخته می شود که به صورت حلقه های متناوب پیچیده شده است.
این قسمت در واقع یک قطعه ی مکانیکی است که با عنوان فنر حلقه ای یا فنر مارپیچ هم شناخته می شود.
نحوه کار فنر لول که در یک سیستم تعلیق به کار رفته و نیروهای عرضی در آن به وسیله ی طبق با اهرم به شاسی متصل می گردند، این است که این فنر دراصل برای ذخیره سازی انرژی و رها سازی آن و جذب شوک مکانیکی و… به کار برده می شود.
خاصیت فنرها این است که با جذب نوسانات ناشی از مسیرهای ناهموار از انتقال نوسانات به درون کابین خودرو جلوگیری به عمل می آورند و در واقع فنرها با تحمل وزن بدنه و بار خودرو ارتفاع آن را ثابت نگه می دارند.
این قطعه نقشی کلیدی در تعادل و حرکت ثابت خودرو ایفا می کند.
فنر لول از دو طریق فرم دهی با دستگاه های اتوماتیک و یا با استفاده از قالب های دستی ساخته می شود.
در کشور ما عموما فنرها را به صورت سنتی و با استفاده از قالب های دستی آن می سازند.
متاسفانه در کشور ما کمتر به طراحی اصولی و مهندسی در حوزه فنر پرداخته شده است و اکثرا به روش های سنتی و تجربی و بدون آگاهی از متد روز دنیا اقدام به تولید و ساخت فنر می نمایند که نتیجه آن کیفیت ضعیف و راندمان پایین برخی از محصولات موجود در بازار است.
اما در کشورهای پیشرفته دنیا مثل ژاپن، نگاه ویژه ای به ساخت فنرهای مکانیکی از جمله فنر لول خودرو دارند.
این کشور یکی از بزرگترین و با سابقه ترین کشورهایی است که تحقیقات و مطالعات زیادی را در زمینه ی ساخت فنر انجام داده و اقدام به تهیه ی استاندارهای وسیعی در این زمینه نموده است که خود نشانگر اهمیت زیاد ساخت این وسیله ی به ظاهر ساده، اما با کارایی بالا و به شکل صحیح و اصولی آن است.
به طور کلی فنرها یکی از مهم ترین قطعات در سیستم های دینامیکی است که در اکثر صنایع کاربرد گسترده ای دارد.
فنرها علی رغم ظاهر ساده ای که دارند، از رفتار مکانیکی پیچیده ای برخوردار هستند؛ لذا طراحی اصولی و صحیح آن مبتنی بر اصول علمی و قوانین درست مهندسی، در کنار ساخت فنر به شیوه ی مدرن و صحیح آن امری حیاتی و اجتناب ناپذیر در ساخت این قطعه ی پرمصرف است.
انواع فنر که عبارت اند از:
و… .
اما جالب است بدانید که در یک خودرو از پنج نوع فنر متفاوت استفاده می شود که عبارت اند از فنر مارپیچ یا همان فنر لول، فنر تخت، فنر لاستیکی، فنر بادی و فنر پیچشی.