امروزه اغلب جوانان به دنبال رینگ های اسپرت برای زیبا سازی خودروی خود هستند. زیرا گذاشتن رینگ های اسپرت به اتومبیل جلوه و زیبایی خاصی میدهد؛ که طرفداران آن روز به روز بیشتر هم می شوند.
اما قبل از اینکه به دنبال این تجهیز برای اتومبیل خود باشید، باید با مزایا و معایب آن به خوبی آشنا شوید. البته در این مطلب میخواهیم به برخی از این مزایا و معایب بپردازیم. امیدواریم که موضوع انتخاب شده برایتان سودمند باشد.
همراهی شما با ما در این مطلب باعث خرسندی ماست.
تصور عامه این است که انتخاب رینگ و تایر با ابعاد هر چه بیشتر و بالاتر میتواند شتاب و سرعت خودرو را افزایش دهد. در صورتی که انتخاب رینگ، بیش از یک سایز بزرگتر، نه تنها شتاب خودرو را بیشتر نکرده بلکه نتیجه ی معکوس در بر خواهد داشت.
انتخاب اندازه ی استاندارد در رینگ های اسپرت بسیار مهم است. زیرا که انتخاب سایز مناسب بر عملکرد اتومبیل تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. علاوه بر سایز، انتخاب یک جنس و آلیاژ مناسب هم یکی از شرط های مهم دیگر است. رینگ های اسپرت فولادی و یا رینگ های اسپرت آلومینیومی دو نوع آلیاژی هستند؛ که در تولید رینگ ها کاربرد بیشتری دارند.
ابتدا انتخاب رینگ یک سایز بالاتر از تایر پهن و متناسب با آن، به دلیل سطح اصطکاک و چسبندگی بهتر تایرها نسبت به زمین می تواند فرمان پذیری خودرو را در سر پیچ ها، و حتی شتاب خودرو را نیز افزایش دهد.
علاوه بر اینکه انتخاب این نوع رینگ بر زیبایی اتومبیل شما تاثیر شگرفی نیز خواهد داشت.
اما در مورد انتخاب جنس رینگ باید گفت: استفاده از آلیاژ آلومینیوم به علت سبکی، شکل پذیری، نما و جلوه خاصی که به رینگ می دهد، انتخاب بهتری خواهد بود. البته امروزه رینگ هایی را هم از جنس الیاف کربن و منیزیم تولید کرده اند؛ که دارای استحکام و سبکی بیشتری نسبت به آلیاژ آلومینیوم است.
اما این رینگ ها گران قیمت هستند و بر روی خودروهای لوکس بیشتر قابل استفاده اند.
مزایای رینگ های اسپرت عبارتند از:
و اما معایب رینگ های اسپرت عبارتند از:
بزرگترین عیب رینگ های اسپرت:
در صورت عدم تشخیص سایز مناسب رینگ و لاستیک که توسط افراد غیر متخصص و ناشی اتفاق میافتد، در بسیاری از موارد با ایجاد خسارات مالی و جانی زیادی همراه خواهد بود. ضمن اینکه تعویض رینگ هزینه ی مالی زیادی را نیز در بر دارد.
در ثانی وقتی که از لاستیکهایی با ارتفاع کم استفاده می کنید، به مرور شاهد کاهش نرمی و راحتی در خودروی خود خواهید بود. ضمن این که این ارتفاع کم، باعث می شود که به کمک فنرها نیز فشار وارد شده و عمر آن ها نیز کاهش خواهد یافت.
به شکلی که در زمان عبور از کوچکترین دست اندازها، اتومبیل با تکان های شدید مواجه خواهد شد و چون با انتخاب نادرست در رینگ و لاستیک، فشار بیش از اندازه به سیستم تعلیق خودرو وارد میشود، ضرباتی که قبلاً به وسیلهی لاستیک و سیستم تعلیق جذب میشده، حالا به طور مستقیم به جلوبندی اتومبیل انتقال داده میشود.
چون استفاده از رینگ اسپرت سطح تماس لاستیک را با سطح زمین افزایش می دهد، موجب سفت شدن فرمان خودرو شده و باعث میشود که هنگام چرخش فرمان نیاز به انرژی و نیروی بیشتری داشته باشید.
گیر کردن لاستیک ها به لبه ی گلگیر اتومبیل موقع پیچیدن، و عبور از سرعت گیرها که به خاطر رینگ و لاستیک بزرگ و کاهش ارتفاع خودرو اتفاق میافتد، از دیگر معایب آن است. همین طور به علت نیاز به نیروی بیشتر برای به حرکت در آوردن خودرو مصرف سوخت هم افزایش خواهد یافت.
البته متذکر می شویم که اگر انتخاب رینگ به طور صحیح انجام شود، آسیبی به وسیله ی نقلیه نخواهد زد. ولی اگر این انتخاب ناآگاهانه باشد سبب میشود؛ که به سیستم تعلیق، تایرها، کمک فنرها و سایر اجزای خودرو آسیب وارد شود.
پس مراقب باشید که هر رینگی را برای خودرو خود، صرفا با توجه به ظاهر و شکل زیبای آن انتخاب نکنید و در نهایت به نظر میرسد که استفاده از رینگ های اسپرت در اتومبیل های مسابقه ای کاربرد بهتر و مناسب تری دارد.