تا به اینجا سعی کردیم تا انواعی از شاسی های اتومبیل را به شما معرفی کرده و ساختار هر کدام را برایتان بازگو کنیم.
در ادامه به شناخت بیشتری از انواع دیگر شاسی ها خواهیم پرداخت.
چون شاسی، از قسمت های بسیار مهم خودرو به شمار می ورد و ساختار اولیه ی هر خودرو بستگی به نوع شاسی آن دارد، به نظر می رسد دانستن مطالب بیشتری در این زمینه ضروری باشد.
شاسی های اتومبیل را به چند جهت دسته بندی کردیم و در مطالب قبلی انواع شاسی نردبانی و شاسی صفحه ای را توضیح دادیم.
در این قسمت هم به معرفی و توضیح دو نوع دیگر از شاسی ها یعنی شاسی لوله ای و شاسی مونوکوک خواهیم پرداخت.
شاسی های لوله ای
همانطور که از نوع نامگذاری آن پیداست؛ ساختار اولیه شاسی های لوله ای بدین شکل است که از تعداد زیادی لوله با قطرهای مختلف در کل فضای اتاق خودرو و شاسی استفاده می شود که فرمی شبیه به فرم کلی بدنه ی خودرو پیدا می کند.
این نوع شاسی ها برخلاف شاسی های نردبانی و صفحه ای که فقط در دو بعد طولی و عرضی خودرو تشکیل می شوند، در تمامی ساختار بدنه ی خودرو و در تمامی جهات و در فضایی سه بعدی ساخته می شوند.
به همین دلیل گونه ای از شاسی های فضایی نیز محسوب می شوند و در حقیقت این نوع شاسی ها، به شاسی های سه بعدی و یا فضایی هم معروف هستند.
شاسی های لوله ای به دلیل مقاومت پیچشی بسیار بالایی که دارند، در خودروهای اسپرت بیشترمورد استفاده هستند؛ چون به خاطر ساختار فضایی خود؛ بیشتر از دیگر انواع شاسی ها می توانند محافظ جان سرنشینان اتومبیل در موقع خطر و حادثه باشند.
ولی در کنار این مزیت بالا این شاسی دارای معایبی هم هست؛ مثلا چون این شاسی ها دارای تعداد متعددی از لوله ها هستند و به صورت بسته و به شکل یک قفسه ی محدود طراحی می شوند؛ نصب بسیاری از اجزاء و قطعات در این نوع شاسی ها برای شرکت سازنده آن بسیار سخت و دشوار خواهد بود، ضمن اینکه این شاسی ها دارای حجم بالایی نیز می باشند.
از معایب دیگر آن قیمت بسیا ربالایی است که به سبب فرآیند سخت و پیچیده در ساخت اینگونه شاسی ها به وجود می آید و همین مسئله باعث شده تا نتوان ازآنها در خودروهای سواری استفاده کرد.
شاسی های مونوکوک
ساختار شاسی های مونوکوک که یک نوع از شاسی های اتومبیل در دسته ی شاسی های غیرمستقل قرار می گیرد، نسبت به انواع قبلی پیچیده تر است.
این نوع شاسی علاوه بر اینکه اسکلت اصلی خودرو را تشکیل می دهد بخش های اصلی بدنه را نیز شامل می شود.
اجزا مختلف و گوناگون شاسی های مونوکوک پس از اینکه تولید شدند، بر اساس یک طرح اصلی و به کمک جوشکاری به یکدیگر متصل می گردند.
پس ازاتصال قسمت های اصلی سایر اجزاء بدنه مانند درب ها، گلگیرها و… به این مجموعه اضافه شده و به بدنه خودرو متصل می گردند.
شاسی های مونوک از چند بخش تشکیل شده که این بخش ها هم شامل اسکلت اصلی و هم شامل بخش هایی از بدنه ی اتومبیل می باشد.
در حال حاضر اکثر خودروهای مخصوص سواری از این نوع شاسی استفاده می کنند.
به نظر کارشناسان و مهندسین این فن یک شاسی خوب علاوه بر استحکام بالا و وزن کم باید بتواند ضربات و ارتعاشات وارده به اتومبیل را در تمامی جهات و قسمت ها به خوبی جذب کند، شاسی مونوکوک تقریبا این خصوصیات را داراست.
اما باز هم جای زیادی برای پیشرفت های بیشتر این شاسی چه به سبب استفاده و انتخاب مواد اولیه و چه به سبب نوع ساخت و تولید آن را دارد.
ضمنا به دلیل وجود فضای زیاد در این نوع شاسی امکان نصب قطعات بیشتر به صورت راحت تر و آسان تر وجود دارد.
با تمام مزایایی که برای این نوع از شاسی های اتومبیل ذکر کردیم، اما باز هم معایبی را دارند که می توان به مواردی از جمله:
پس از وارد آمدن ضربات شدید و سنگین به این نوع شاسی ها، آنها دیگر قابل تعمیر اساسی نخواهند بود.
مقاومت بسیار کم شاسی ها مونوکوک در مقابل وزن زیاد
بر اثر تصادف و برخورد خودرو، ضربات حاصل از آن در کل مجموعه ی اتاق و شاسی پخش شده و انتقال می یابد، که همین مسئله باعث تغییر شکل در خیلی از قسمت های اتاق و شاسی نیز خواهد شد.
امیدواریم که معرفی بیشتر شاسی های اتومبیل به دانش شما در این زمینه کمک کرده باشد.