حالا که با کالیپر بیشتر آشنا شدید، بهتر است انواع کالیپر ترمز را هم بشناسید و اطلاعاتی هم در این مورد داشته باشید.
همین که کالیپر جزو قطعات ترمز در خودرو محسوب می شود و با ترمز سر و کار دارد کافیست، تا به اهمیت وجود آن پی برده و در صدد شناخت بیشتر آن باشید.
اما انواع کالیپر ترمز خودرو عبارتند از دو نوع ثابت و شناور هستند.
کالیپرهای ترمز ثابت:
در این نوع از انواع کالیپر ترمز، پیستون ها در طرفین دیسک ترمز قرار گرفته اند و با استفاده از پیستون های چند گانه و به صورت جفت های ۴ تایی یا شش تایی مرتب شده اند.
کالیپر ثابت می تواند قدرت فشرده سازی و در نتیجه توقف سریع تر را در هنگام ترمز گرفتن به صورت یکنواخت ایجاد کند.
چون در این سیستم ترمز، نیرو به صورت یکنواخت و مستقیم به دو طرف وارد می گردد، در این صورت اگر ترمز شامل دو پیستون هم باشد، کالیپر ترمز از طریق پدال ترمز، نیروی بیشتری را وارد خواهد کرد.
کالیپرترمز ثابت معمولا زمانی لازم است که یک وسیله نقلیه در سرعت های بالا در حال حرکت باشد و یا یک وسیله نقلیه سنگین که نیاز به ترمزهای قدرتمندی دارد که قدرت آن نسبت به وزن آن در اولویت است، مورد استفاده قرار می گیرد.
این نوع کالیپرها نسبت به نوع دیگر آن گران تر هستند، چون در آنها بیش از یک پیستون تعبیه شده و پیستون ها هم دقیق ماشینکاری شده اند. از معایب این نوع از کالیپر ترمز، همین قیمت بالای پیستون در آنهاست.
حتی برخی از آنها دارای بیش از دو پیستون در هر دو طرف خودرو می باشند که تعداد این پیستون ها می تواند بر نیروی اعمال شده بر خودرو نیز تاثیر گذار باشند.
نیروی اعمال شده بر اساس میزان قدرت کالیپر ترمز در متوقف کردن خودرو تعیین می شود.
بسیاری از وسایل نقلیه ای که دارای تعادل مناسبی از وزن و سرعت هستند، قادر به استفاده از کالیپرهای ترمز شناور در چرخ های عقب خودرو و کالیبر ترمز ثابت در چرخ های جلوی خودرو می باشند.
انواع کالیپرهای ثابت بر خلاف کالیبر شناور، هیچ حرکتی ندارند.
اما قبل از اینکه به توضیح نوع دیگری از انواع کالیپر ترمز بپردازیم بهتر دیدیم که اندکی هم در مورد تفاوت ترمزها با شما صحبت کنیم که در شناخت کالیپرها هم به شما کمک بیشتری خواهند کرد.
ترمزهای کاسه ای در سیستم ترمز خودروهای قدیمی مورد استفاده بود، که چرخ ها به خاطر اصطکاک بین کاسه و لنت ترمز، متوقف میشدند.
اما همین اصطکاک ایجاد شده، سبب گرمای بسیار زیاد میشد و در اثر داغ شدن بیش از حد سیستم ترمز و ترمز کردن های زیاد، در خیلی از موارد سبب بریدن ترمز می شد و به اصطلاح ترمز می برید که بسیار خطرناک هم بود.
در ترمزهای کاسه ای یک سیلندر چرخشی با کفشکهای ترمز، در داخل آن قرار دارد، که این دو قسمت با ایجاد اصطکاک، باعث کاهش سرعت در چرخ ها میشوند.
در اصل این اصطکاک باعث تجمع گازها و گرما در سیلندر می شد که موجب کاهش قدرت ترمز خودرو نیز می گردید.
به همین دلیل امروزه از این نوع ترمز ها در خودروهای جدید استفاده نمیشود و یا فقط در چرخ های عقب مورد استفاده قرار میگیرند، چون چرخ های عقب خودرو به قدرت ترمزگیری زیادی نیاز ندارند.
اما ترمزهای دیسکی که در آن کالیپر ترمز قرار گرفته است، قابل اعتماد تر هستند، چون لنتهای ترمز آن در داخل محفظه ی فلزی قرار نمیگیرد و در خارج از دیسک قرار دارند و زودتر خنک می شوند.
لازم به ذکر است که لنت های ترمز باید برای جلوگیری از انباشته شدن بیش از حد گرما و به صورت مداوم تهویه شوند.
در پست بعد با نوع دیگر از انواع کالیپر ترمز آشنا می شوید.