در پست قبلی مطالبی را در باره استاندارد شیشه های خودرو عنوان کردیم و دانستیم که حتی شیشه ها هم باید از کیفیت و استانداردهای خاصی برخوردار باشند تا توسط موسسه های مربوطه، مورد تایید قرار بگیرند.
در این مطلب هم به معرفی شرکت دیگری در این زمینه خواهیم پرداخت.
همراه ما باشید.
یکی دیگر از شرکت هایی که به دادن علامت استاندارد به قطعات اتومبیل مخصوصا استاندارد شیشه های خودرو مبادرت می کند:
استاندارد ECE
از سال ۱۹۸۵ چند کشور اروپایی یک استاندارد واحدی را برای همه وسایل مربوط به ایمنی و امنیت خودرو ایجاد کردند.
بر همین اساس کمیسیونی تحت نام کمیسیون اقتصادی اروپا در ژنو و زیر نظر UN تأسیس شد که نام اختصاری این کمیسیون ECE است و علامت اختصاری آن دایره ایست که حرف E به همراه عددی در آن نقش بسته است.
کشورهای عضو این کمیسیون باید آزمایشگاه های مجهز، برای تست کردن کلیه قطعات اتومبیل را داشته باشند.
این کشورها پس از انجام تمامی تست ها و آزمایش های استاندارد بر روی قطعات خودرو در صورت به دست آوردن حد نصاب استاندارد برای قطعه خود، میتوانند علامت استاندارد E را جهت نصب بر روی قطعه مورد نظر به آن قطعه اعطا کنند.
همانطور که گفته شد، علامت اختصاری ECE به شکل دایره ایست؛ که حرف E به همراه عددی بر روی آن نوشته شده است که به آن استاندارد و یا آیین نامه E هم گفته می شود.
به غیر از کشورهای چین، کره جنوبی، استرالیا، ژاپن، آفریقای جنوبی و نیوزلند همه کشورهای اروپایی، اعضای این کمیسیون هستند و آمریکا هم قرار است در آینده ای نزدیک به این استاندارد بپیوندد.
ضمنا کشورهای اعطا کننده ی استاندارد شیشه های خودرو ، با درج عددی بعد از حرف E مشخص هستند؛ یعنی عدد درج شده بعد از حرف E کشور مورد نظر را معرفی می کند.
آزمایش های انجام شده برای به دست آوردن حد نصاب ECE بر روی شیشههای لامینیت شامل، پرتاب دارت، ضربه با گوی فلزی، آزمایش تشخیص رنگ، خراشیدگی و سایش، انواع تست های مقاومت در برابر آتش، میزان دید، میزان انتقال نور، نمونه آزمایش برخورد فرم سر انسان با شیشه و…. انجام میگیرد.
بر روی شیشههای تمپر هم تست خراشیدگی و سایش، میزان دید، ضربه با گوی فلزی، میزان انتقال نور و آزمایش خرد شدن، که در آن میزان برندگی آن ها و اندازه ریز و درشت بودن شیشه ها به هنگام شکستن و…. تست شده و انجام می گیرد.
در حال حاضر ۱۳۰ قطعه از قطعات خودرو نیازمند دارا بودن این استاندارد برای ورود به بازار اروپا و بسیاری دیگر از کشورها هستند.
برای مشخص شدن نوع قطعه، پس از آرم استاندارد حرف E و عدد معرف کشور اعطا کننده ی استاندارد است که با دایره ای احاطه شده است.
این شماره معرف نوع قطعه است، مثلا برای شیشه عدد ۴۳، برای کمربند ایمنی عدد ۱۳، برای تایرهای خودرو عدد ۷۵ و….در نظر گرفته شده است.
پس از آن هم حرف R که معرف حرف اول کلمه Regulation و به معنی آیین نامه است؛ قرار دارد و دو عدد بعدی هم مربوط به اصلاحیه است.
اعداد بعد از اصلاحیه هم مشخص کننده ی کد کالا می باشد.
امیدواریم که اطلاعات داده شده در زمینه استاندارد شیشه های خودرو برایتان سودمند باشد.