وقتی صحبت از اشکالی در ماشین است، اسم واشر سرسیلندر بارها شنیده می شود. چون به محض اینکه کوچکترین عیبی در ماشین بروز کند، افراد به اولین چیزی که اشاره می کنند نقش واشر سر سیلندر خودرو است.
در صورتی که اغلب آنها از وظیفه و عملکرد این قسمت از اتومبیل چیزی نمیدانند.
در این قسمت می خواهیم اطلاعاتی را در زمینه ی این قطعه مهم از اتومبیل در اختیارتان قرار دهیم. مثل همیشه همراه ما باشید.
این قطعه یکی از مهمترین قسمتهای پیشرانه ی خودروست، که ادامه ی کار در خودرو و موتور خودرو وابسته به آن است. واشر سرسیلندر قطعه ای است که ما بین سیلندر و سرسیلندر موتور قرار می گیرد و کار اصلی آن به وجود آوردن یک آب بندی کامل بین سیستم های مختلف روغن رسانی، آب و احتراق موتور است.
این قطعه وظیفه ی یکپارچه کردن فضای بین سیلندر و سرسیلندر را برعهده دارد؛ تا از به هدر رفتن گاز از محفظه ی احتراق، نشت روغن از کانال های روغن، و از نشت آب از کانال های آب جلوگیری کند.
نقش واشر سرسیلندر این است؛ که در واقع یک محفظه ای را برای احتراق به وجود آورد. که این محفظه آب بندی شده باشد. همانطور که گفتیم یکی از کارهای اصلی این قطعه این است که از نشت مواد به داخل سیلندر و به بیرون از آن، در هنگام بالا و پایین رفتن پیستون ها جلوگیری کند.
دیگر نقش واشر سر سیلندر عدم اختلاط آب و روغن است و چون قسمت احتراق خودرو توسط این قطعه آب بندی می شود، اجازه ی اختلال در عملکرد موتور را هم نمی دهد. پس این واشر باعث هدایت صحیح آب و روغن در حفره های مربوط به خودشان خواهد شد.
زمانی که پیستون به بالاترین قسمت خود میرسد، فشار درون سیلندر در خودروهای بنزینی به حدود ۷۰۰ Psi و در خودروهای دیزلی تا ۲۰۰۰ psi می رسد. از این رو اگر فضای بین سیلندر و سرسیلندر آب بندی نشده باشد، فشار آن قدر بالا می رود که مطمئنا باعث خروج مخلوط هوا و بنزین خواهد شد.
همینطور در موقع تخلیه هم امکان خروج گازهای حاصل از انفجار مخلوط وجود دارد. نقش واشر سر سیلندر در این جا این است که با آب بندی دقیق باعث عدم بروز این اتفاقات شود.
پس مشخص است که این واشر به دلیل مجاورت با محفظه ی سیلندر در برابر حرارت و فشار بسیار زیادی قرار دارد. از این رو باید بسیار مقاوم باشد.
برای این منظور آن را از جنس فولادی چند لایه یا MLS می سازند. در موتورهای قدیمی واشر سر سیلندر را از جنس کامپوزیت آزبست و گرافیت می ساختند. در ساخت بعضی هم از مس استفاده شده است.
در واشر سرسیلند های سه لایه همیشه لایه ی مسی به طرف بالا قرار میگیرد. یعنی به طرف سر سیلندر و لایه فولادی روی بدنه ی سیلندر قرار میگیرد. در واشرهای دو لایه نیز لایه ی مسی به طرف بالا قرار دارد.
به خاطر نقش واشر سر سیلندر و کار کرد آن در اتومبیل، جنس این قطعه را همان طور که گفتیم از مواد نسوز و بسیار با کیفیت فولادی میسازند. در حقیقت این قطعه واشری از جنس پنبه نسوز به اضافه ی مس و فولاد است، که در ساخت آن دخالت دارد.
این واشر بین بدنه ی موتور و سر سیلندر با ترکیب این مواد نسوز (لایه مسی مقاوم و لایه فولادی) قرار دارد تا بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد.