در دنیای امروزه، رفت و آمد زیاد و استفاده فراوان از اتومبیل باعث میشود که افراد توجه خود را به آن بیشتر کنند. این توجه هم می تواند جنبه فنی و تخصصی برای یک خودرو و هم می تواند جنبه زیبایی داشته باشد. پولیش کردن خودرو می تواند راهی در جهت زیبایی و جلوه دادن به اتومبیل شما باشد.
یک نوع ساینده است و مانند یک سمباده عمل میکند، اما با دانه هایی بسیار ریز تر از سمباده.
در پولیش پرداخت بسیار ظریف انجام شده و این عمل بر اثر مالش مواد پولیشی و غلطش، و اصطکاک دانه های موجود در آن انجام میشود.
وقتی میخواهید رنگ اتومبیل خود را براق و یا آن را ترمیم کنید، در واقع یک لایه بسیار نازک از سطح رنگ را از بین می برید و وقتی از یک پوشش فلز، برای براق کردن یک قطعه فلزی استفاده می کنید، باز هم یک لایه از آن فلز را حذف خواهید کرد که بعد از آن سطح کاملا تمیز و جدید در زیر لایه رویی نمایان می شود.
با این که ضخامت لایه رویی رنگ کمتر خواهد شد، ولی آنقدر این تاثیر ناچیز و جزئی می باشد که در کیفیت کلی رنگ هیچ تاثیری ایجاد نمیکند.
این تقسیم بندی بر اساس قدرت ساییدگی انجام می گیرد. هر چه پولیش سفت تر و خشن تر باشد قدرت آن بالاتر است و اگر پولیش هیچگونه ساییدگی نداشته باشد، در واقع به نام واکس شناخته میشود.
انتخاب پولیش مناسب کار بسیار مهمی است زیرا با انتخاب نامناسب نه تنها به هدف مطلوب نمیرسید بلکه گاهی نتیجه معکوس و زیان بار خواهد بود. برای شناخت انواع پولیش ها باید از مشخصات فنی آن اطلاع حاصل کنید.
همان گونه که بر روی سمباده ها عددی نوشته شده تا شدت زبری و نرمی آن مشخص گردد، در پولیشها هم این عدد وجود دارد.
اما بر عکس آنچه تصور می کنید هرچه این عدد بزرگتر باشد، پولیش نرم تر خواهد بود. در واقع این عدد مشخص کننده تعداد ذرات ساینده در واحد سطح می باشد و هر چه عدد بزرگتر باشد یعنی تعداد ذرات ساینده بیشتر خواهد بود، پس ذرات ریز و نرم تر است.
در پولیش های متداول و بیشتر مورد استفاده، این عدد از حدود ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ می باشد.
در بعضی موارد سطح رنگ خودرو سالم است اما رنگ آن کاملا مات و بی روح است که معمولا این اتفاق بر اثر برخورد گرد و غبار معلق در هوا و ریزگردها و سنگریزه ها است که باعث ایجاد خطوط بسیار ریز روی سطح رنگ می شود که با چشم دیده نمی شوند اما باعث شکست نور و مات دیده شدن رنگ می گردد.
در این مورد پولیش کاری میتواند سطح را هموار و صاف نمایند، تا شکست نور مثل آینه کامل شود و رنگ از حالت ماتی خارج شده و براق به نظر برسد.
سوختگی رنگ به دو بخش تقسیم میشود، الف) سوختگی ناشی از نور آفتاب ب) سوختگی توسط شعله.
در صورتیکه سوختگی سطحی باشد و در لایه اولیه قرار بگیرد با پولیش قابل ترمیم است ولی اگر سوختگی به لایههای زیرین رنگ رسیده باشد با پولیش نمیتوان آن را ترمیم کرد.
در ضمن باید گفت بر اثر بالا رفتن تکنولوژی و کیفیت رنگ، امروزه سوختگی های در اثر تابش نور مستقیم آفتاب بسیار کم شده است.
باران اسیدی و شستشوی اتومبیل با شوینده های غیر استاندارد و شستشو با آب سخت، دانه های ریزی را روی بدنه خودرو ایجاد میکنند که باعث آسیب به رنگ می شود. اما با پولیش می توان آن را رفع کرد.
لکهها با باران اسیدی بیشتر در شهرهای صنعتی و آلوده اتفاق میافتد و در جاهایی که املاح آب زیاد است (آب سخت) پس از شستن اتومبیل حتما باید به سرعت آن را خشک کرد تا بر اثر خشک شدن آب روی بدنه املاح روی سطح آن باقی نماند و باعث آسیب رساندن به رنگ نگردد.
همچنین باقی ماندن فضولات پرندگان بر روی خودرو به دلیل اسیدی بودن آن، صدمه به رنگ خودرو خواهد زد.