دانستیم که کالیپر ترمز انواع متفاوتی دارد از جمله کالیپرهای شناور که در پست گذشته مجالی برای توضیح آن نیافتیم. اما در این مطلب شما را با این نوع از کالیپر ترمز بیشتر آشنا خواهیم کرد.
کماکان با ما همراه باشید.
کالیپرهای شناور با نام کشویی هم معروف هستند. این نوع از کالیپرهای ترمز حداکثر دارای دو پیستون در قسمت داخلی موتور خودرو هستند.
بعد از فشرده شدن پدال ترمز، پیستون کل کالیپر را فشرده می کند و به کمک لنتهای ترمز باعث ایجاد اصطکاک در دو طرف رو تور خواهد شد و حرکت کالیپر شناور در واقع یک حرکت ورودی و خروجی است.
در نوع شناور کالیپر نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به نوع ثابت آن وجود دارد.
در این نوع کالیپرها پیستون ها به سمت داخلی دیسک ترمز فشار میآورند و به دلیل اینکه دیسک ترمز نمی تواند حرکت کند، کالیپر ترمز با استفاده از نیروی کشویی به کمک یک پد ترمز دیگر، به دیسک ترمز فشار وارد میآورد.
در کالیپرهای شناور پیستون ها زمانی که ترمزها درگیر هستند، پدال ترمز داخلی را در برابر روتور ترمز فشار میدهند.
این نیرو واکنشی است که در کنار پینهای کالیبر ترمز حرکت میکند و پد بیرونی را در مقام روتور ترمز قرار میدهد تا از هر دو طرف محکم شود.
بسیاری از ترمزهای خودرو از نوع کالیپر شناور هستند، چون آنها سبک تر و ساخت و ساز آنها نیز ساده است و وقتی ترمز می گیرم روتورهای ترمز میان پدال های ترمز قرار میگیرند و انرژی جنبشی وسیله نقلیه به گرما تبدیل میشود و این گرما به روتور و لنت ترمز نیز انتقال مییابد.
لنتهای ترمز در تلاشند تا گرمای موجود را تحمل کنند و در حالی که مایع ترمز در پشت پیستون ها در حال گرم شدن است، از گرمای بیش از حد آن جلوگیری می کند.
بسیاری از روتورها با عملکرد بالا به منظور تهویه هوا با فضای موجود میان لایه های بیرونی و لبه های باز میان ورقه ها، باعث ورود هوای خنک به سیستم ترمز می شوند.
البته روتورهای ترمز به صورت یکنواخت گرم نمی شوند؛ اما بر عکس به صورت یکنواخت خنک خواهند شد.
کالیپرهای شناور عموماً دارای پیستون هایی تنها در یک طرف می باشند که باعث میشود، کالیپر ترمز به سمت جلو و عقب در حرکت باشد.
کالیپر ترمز و روتورهای شناور به سادگی قابل نصب هستند و همین موضوع سبب می گردد که دیسک ترمز به سمت مرکز و به سمت روتورهای ترمز قرار بگیرد.
کالیپرها دارای پیستون های مخالف نسبت به یکدیگر هستند و در این حالت پیستون ها مایع ترمز را به عقب و جلو حرکت می دهند.
کالیپرهای ترمز شناور برای استفاده در وسایل نقلیه بسیار مناسب هستند، اما این نوع، نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به نوع ثابت آن دارد.
چرا که زنگ زدگی و گرد و خاک دو دلیل برای ایجاد خرابی در این نوع ترمز است و با وجود همین گرد و خاک، کالیپرهای ترمز قادر به جدا کردن روتور از لنت ترمز نخواهد بود.
برای همین از قدرت بالاتری کمک میگیرد و در نتیجه، این موضوع خود اصطکاک بیشتری را به وجود آورده و گرمای بیشتری را نیز تولید خواهد کرد.
همین گرمای بیش از اندازه کم کم و در دراز مدت به این نقطه مهم و اساسی آسیبهای جدی و جبران ناپذیری را وارد خواهد کرد.
کامیونها و اتومبیل های شاسی بلند چون بزرگتر از اتومبیل های معمولی هستند دارای لاستیک های بزرگتر و لوازم جانبی سنگین تری می باشد و دارای وزن بیشتری هم هستند برای همین در کالیپرهای ترمز کامیون، سطح تماس آن ها دو برابر بیشتر از کالیپرهای شناور استاندارد موجود در بازار است.
همانطور که گفتیم کالیپر ترمز شناور برای اکثر وسایل نقلیه مناسب است، ضمن اینکه ارزانتر و سبکتر نیز هست.
کالیپرهای ترمز به خاطر عملکرد اصلی و خاصی که دارند در سیستم ترمز دارای اهمیت ویژه ای هستند.
چون بدون آنها لنتهای ترمز نمی توانند هر زمان که بخواهند حرکت روتور را متوقف کنند.
پس برای مراقبت از آنها بهتر است که زودتر آنها را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.