کنیستر یکی از قسمت های مهم در خودروهای بنزینی محسوب میشود. گاهی اوقات ما با بخش هایی از خودرو مواجه هستیم که نام آن را بسیار شنیده ایم و اطلاعات مختصری هم در مورد آن داریم.
اما در بعضی موارد قضیه کاملا برعکس است و ممکن است تا حالا حتی نامی هم از آن نشنیده و هیچ مطلبی هم در مورد آن ندانیم.
در این پست می خواهیم مطالبی را در مورد کنیستر خودرو که شما هم شاید تا به حال اسم آن را هم نشنیده باشید، به شما ارائه کنیم.
کنیستر خودرو قطعه ای است که در قسمت خروجی باک اتومبیل نصب شده و به طور موقت بخارات بنزین را جذب میکند و در واقع یک مخزن انبساط و جاذب بخار است که درون آن را با مقدار زیادی از زغال یا کربن پر کرده اند.
یک شیلنگ ورودی بنزین از باک و یک شیلنگ خروجی به سمت موتور دارد؛ که از ورود بخارات بنزین به درون هوا جلوگیری می کند. کربن متخلخلی که در درون آن وجود دارد، می تواند مانند یک اسفنج عمل کرده و بخارات بنزین را به خود جذب کند.
بر روی این قطعه سه خروجی قرار گرفته که دو خروجی به صورت لوله است. یکی به باک بنزین و دیگری با منیفولد هوا در ارتباط است و خروجی دیگر جهت ارتباط با هوای آزاد تعبیه شده و فیلتری نیز در دهانه آن قرار داده شده است.
میدانید که بنزین ماده ای قابل اشتعال است؛ که گرمای زیادی در محیط را به خود جذب میکند و اگر گرما به اندازه ای وجود نداشته باشد که بنزین مشتعل و افروخته شود، تبدیل به بخار خواهد شد.
در صورتی که در باک، هیچ راهی برای خروج گازهای حاصله وجود نداشته باشد، بسیار خطر آفرین خواهد بود. ضمن اینکه ورود همین گازها و بخارات به محیط زیست نیز مضر است.
طراحان خودروسازی اندیشیدند که باید راهی برای ایجاد تنفس در خودرو بیابند تا این گازها را از باک خارج کند، در نتیجه با نصب مخزن انبساط و جاذب یا همان کنیستر خودرو بخارات را به سمت منیفولد با هدف سوختن بخار در موتور خودرو هدایت کرده اند.
یکی از عوامل مهم در آلودگی هوا احتراق ناقصی است که در خودروهای بنزینی به وقوع می پیوندد. برای از بین بردن این معضل البته نه به صورت کامل آن، قطعهای به نام کنیستر در اتومبیل های بنزینی ابداع شد.
درون این قطعه که شبیه به استوانه است، هیچ مکانیزم مکانیکی و یا الکتریکی وجود ندارد و صرفاً داخل آن را توسط نوعی زغال یا همان کربن پر کرده اند؛ که با آن زغال فعال هم گفته میشود.
وقتی که حرارت در باک افزایش مییابد و به طبع آن فشار نیز افزوده می شود، گازها و بخارات برای جلوگیری از خروج باک از بنزین از طریق لوله ی خروجی به سمت داخلی کنیستر هدایت میشوند. زمانی که موتور روشن است، از طریق شیلنگی که به موتور وصل است، این بخارها میسوزند و وقتی که موتور خاموش است، توسط شیلنگ دوم از ورود این بخارات به هوای آزاد جلوگیری میشود.
هنگامی هم که خودرو درحال حرکت است بخارات بنزین که به وسیله ی این قطعه جذب شده است، برای سوختن از منیفولد ورودی به سمت محفظه ی احتراق هدایت شده و به این صورت مصرف سوخت اتومبیل نیز مقداری کاهش پیدا میکند.
یعنی به دلیل خلاءی که در منیفولد وجود دارد، بخارات به داخل مخزن کنیستر خودرو مکیده شده و منیفولد این بخارات را به سمت محفظه ی احتراق هدایت میکند.
پروسه ی جذب بخارات به نحوی اتفاق میافتد که حتی در صورت خاموش بودن موتور، پس از گذشت چند ساعت کربن یا همان زغال فعال کاملاً تمیز و مرطوب شده و بلافاصله با روشن شدن موتور خودرو و فعال شدن کنیستر، جریان هوایی در داخل این قطعه به وجود میآید و در اثر عبور هوا از بین لایه های زغال، بنزین جذب شده توسط همین کربن فعال تبخیر شده و برای استفاده در سیستم احتراق خودرو به هوا منتقل خواهد شد.