دودهای خروجی از لوله ی اگزوز خودرو می تواند رنگ های متفاوتی از جمله رنگ آبی، رنگ سفید، یا رنگ سیاه داشته باشد. همانطور که در مطلب قبلی اشاره شد خروج دود از لوله ی اگزوز خصوصا دود آبی می تواند از مهمترین علائم و نشانه های روغن سوزی در موتور خودرو باشد.
اما تصور نکنید که مشاهده ی تمام این دودهای خروجی از لوله ی اگزوز مربوط به سوختن روغن در موتور خودرو است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد در ادامه همراهیمان کنید.
دود سفید:
اگر متوجه شدید که دود سفیدی که از لوله ی اگزوز خارج می شود، ناشی از بخار آب است (این مورد در دمای زیر ۱۰ درجه سانتیگراد اتفاق میافتد) که دیگر نگرانی از آن وجود ندارد.
ولی در بعضی موارد خروج این دود نشان دهنده ی این است که مایع خنک کننده و روغن هیدرولیک به درون موتور نشت کرده و در حال سوختن است؛ که اگر مربوط به مایع خنک کننده باشد، این نشت احتمالا مربوط به واشر سرسیلندر و یا وجود ترک در سر سیلندر خواهد بود.
اگر دود مربوط به سوختن ماده ی خنک کننده باشد که اصطلاحاً به آن دود شیرین گفته میشود، ابتدا می توانید مایه خنک کننده را کنترل کنید. اگر سطح مایع پایین تر از حد معمول باشد و یا اینکه موتور بیشتر از حد گرم شده باشد و درجه آن از حد نرمال تجاوز کرده باشد، باید آزمایش فشار در آن صورت گیرد.
در صورتی که سیستم نتواند فشار وارده را تحمل کند، یعنی اینکه واشر سرسیلندر خراب شده و احتیاج به تعویض آن دارید.
ولی اگر دوده حاصل مربوط به سوختن روغن هیدرولیک باشد، پس مربوط به گیربکس است. در مرحله بعدی اقدام به کنترل روغن هیدرولیک در داخل گیربکس نمایید. اگر فقط سطح روغن پایین آمده باشد، شما می توانید با ریختن روغن، سطح آن را به حالت نرمال برسانید و سپس اقدام به کنترل و بازدید لوله ی مکنده از گیربکس به موتور بکنید؛ که در صورت نیاز باید لوله را تعویض نمایید.
پس به طور خلاصه می توان عوامل ایجاد دود سفید را به قسمت های زیر تقسیم بندی کرد.
خروج دود سیاه:
اگر دودهای خروجی از لوله ی اگزوز به رنگ سیاه باشد، به معنای این است که مخلوط هوا و سوخت بیش از اندازه غلیظ شده است، و در موتورهای کاربراتوری نشان دهنده ی این است که موتور در حالت ساسات اتوماتیک گیر کرده است.
ولی در اتومبیل های دیگر می تواند ناشی از وجود نشتی در انژکتور سوخت رسان، نقص عملکرد در سنسور اکسیژن، فشار بیش از حد سیستم سوخت رسان، گرفتگی فیلتر و یا صافی هواکش، و یا اشکال در سیستم جرقه زنی و…..باشد.
البته وجود دودهای خروجی از لوله ی اگزوز به خصوص دود سیاه از اگزوز اتومبیل های دیزلی قدیمی پدیدهای کاملاً عادی به شمار می رود.
اگر اتومبیل شما از نوع کاربراتوری قدیمی است، باید ساسات آن را مورد بازدید قرار دهید و اگر موتور مجهز به سیستم انژکتوری است، باید فشار انژکتور، که عمل سوخت رسانی در آن انجام می گیرد را، بررسی کنید.
در پایان با بررسی در صحت عملکرد سنسور اکسیژن و بازرسی فیلتر هواکش می توانید به وجود عیوب موجود در آن پی ببرید.