اگر در یک فصل سرد، سوار بر یک اتومبیل سرد شوید! به اهمیت بودن بخاری خودرو بیشتر پی می برید. زیرا همانطور که کولر در فصل گرم سال برای آرامش بخشیدن و راحتی سرنشینان اتوبوس و در نتیجه سلامتی و رانندگی بهتر اهمیت بسزایی دارد، بخاری خودرو هم این نقش را در فصول سرد سال ایفا کرده و همه ما هم با بر این مهم واقف هستیم.
در این پست به صورت خیلی ساده و مختصر میخواهیم مطالبی در مورد بخاری خودرو عنوان کنیم تا بتوانید از آن بهره مند شوید. پس اگر به دنبال کسب اطلاعات مختصر و مفید درباره بخاری خودرو هستید، با ما تا انتهای این بخش همراه باشید.
بخاری خودرو مانند کولر نیازمند انرژی مضاعفی برای ایجاد گرما نیست و انرژی گرمایی خود را که توسط موتور خودرو تولید می شود دریافت میکند و آن را از راه دریچه ها به داخل اتاق اتومبیل وارد می کند.
در واقع اگر سیستم گرمایشی و بخاری خودرو از این گرمای تولید شده استفاده نکند این انرژی به هدر میرود.
گرمای فرستاده شده به داخل اتاق اتومبیل، هیچ مصرف اضافی را به خودرو تحمیل نمی کند و قدرتی که این گرما را تولید میکند توسط باتری تامین میشود که آن هم تجدیدپذیر است.
همانطور که گفته شد گرمای بخاری خودرو از موتور تأمین می شود و آب موتور این گرما را فراهم می آورد.
می دانید که مایعی که در موتور جریان دارد، یکی از وظایف آن خنک کردن موتور است!
این مایع آب موتور نام دارد و همواره گرمای موتور را به خود جذب می کند.
این مایع همیشه در حال گردش است و در مسیر عبور خود، رادیاتور خودرو را نیز گرم می کند.
وجود این مایع باعث داغ شدن دیواره های رادیاتور یا به عبارتی بالا رفتن آمپر دمای آب اتومبیل می گردد.
با ورود این گرما به رادیاتور، بخاری دمنده ای را که در آن تعبیه شده است، با عبور دادن جریان هوا هوای گرم را به سمت داخل اتاق ماشین حرکت میدهد.
سیستم گرمایشی و خنک کننده خودروها، با یکدیگر در ارتباط هستند.
برای اینکه این سیستم ها درست کار کنند موتور خودرو باید به خوبی گرم شود و سپس مایع خنک کننده در اطراف موتور به گردش درآید و با انتقال حرارتی، گرمای موتور به مایع خنک کننده منتقل شود.
این گرما در اثر برخورد با هوای محیط خنک می شود و قسمتی از آن برای گرم کردن فضای داخلی اتاق اتومبیل به وسیله دریچه های تعبیه شده روی داشبورد به داخل خودرو وارد میشود.
بخاری خودرو چگونه کار می کند؟
به عبارت دیگر باید گفت که گرمای آب موتور از طریق لوله های رفت و برگشتی به رادیاتور بخاری خودرومنتقل می گردد و رادیاتور پس از گرم شدن در بوستر بخاری، گرما را به داخل اتاق اتومبیل می فرستد.
در اینجا فن بخاری حرکت کرده و گرمای حاصله را در رادیاتور از طریق کانالهای انتقال هوا به داخل اتاق خودرو هدایت می کند.
باید به این نکته نیز توجه کنید که فن بخاری فقط مخصوص انتقال گرمای بخاری نیست، بلکه با چرخاندن یک اهرم حالت بخاری خیلی ساده به کولر تبدیل می شود!
این اهرم به یک دم پر یا دریچه متصل است که در موقع لازم این دریچه را از روی کانال بخاری جدا کرده و بر روی دریچه کولر قرار میدهد.
تا زمانی که دریچه روی کانال بخاری قرار دارد، فن هوا را از شبکههای رادیاتور عبور داده و هوای گرم را به داخل اتاق اتومبیل می فرستد.
زمانی که دریچه روی کانال کولر قرار بگیرد، و از میان شبکههای آواپراتور عبور کند هوای سرد را به داخل اتاق اتومبیل هدایت می کند.