در پست قبل در مورد بعضی از علل لرزش فرمان اتومبیل صحبت کردیم. اما باید بدانید هنوز هم عوامل دیگری در این نقصان دخالت دارند که برای تکمیل شدن و آموزش بیشتر دراین مطلب به ادامه آن ها خواهیم پرداخت.
بالانس نبودن چرخها:
عدم تعادل در چرخ و نبودن بالانس در آنها باعث ایجاد فشار نامتعادل، بر روی چرخ های خودرو و لرزش در فرمان خواهد شد.
شل بودن پیچ ها و اتصالات:
در صورت شل بودن پیچ ها و اتصالات شما با آچار کشی آنها می توانید از لرزش فرمان در خودرو خود جلوگیری کنید.
خرابی شاسی خودرو:
سیستم تعلیق خودرو و جلوبندی اتومبیل همانطور که در مقالات قبلی گفتیم ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. پس شاسی خودرو به هر دلیلی که معمولاً تصادف است، دچار مشکل و خرابی شده باشد، خود باعث لرزش فرمان اتومبیل خواهد شد.
خرابی میل فرمان:
اگر میل فرمان خراب باشد ابتدا باعث فرسایش و سایش نامتعادل در چرخ ها شده و عدم تعادل در چرخ ها را سبب خواهد شد و این امر خود باعث لرزش فرمان خودرو میشود.
خرابی و اشکال درسیبک:
چون چرخش فرمان اتومبیل از طریق سیبک به چرخ ها منتقل میشود، پس واضح است که اگر سیبک خراب و یا شغل و یا دارای لقی باشد، فرمان پذیری خودرو از بین رفته و می تواند لرزش فرمان را به همراه داشته باشد.
خرابی کمک فنر ها:
دانستیم که کمک فنرها یکی از مهمترین قطعات سیستم تعلیق هستند و میتوانند لرزش خودرو را مخصوصاً در دست اندازها و پستی و بلندی های جاده بگیرند. پس خرابی و فرسودگی آنها نیز باعث لرزش فرمان در ماشین خواهد شد.
لرزش فرمان اتومبیل ممکن است در هنگام ترمز گیری باشد. که دلایل آن عبارتند از:
مشکلات سیستم تعلیق خودرو:
البته شاید تشخیص اینکه لرزش فرمان از سیستم تعلیق است یا نه کار ما نباشد و بهتر است در این صورت اتومبیل را به یک مکانیکی خبره نشان دهیم.
سفت شدن ترمز:
اگر پدال ترمز خودرو حالت عادی خود را از دست بدهد و با یک فشار معمولی مثل همیشه نتوانید ترمز بگیرید خود ممکن است، سبب لرزش فرمان شود.
تاب داشتن دیسک ترمز:
اگر دیسک تاب داشته باشد، باعث میشود تا اتصال مناسب بین لنت ها و دیسک به وجود نیاید. پس سبب لرزش فرمان می شود.
لرزش فرمان به دلیل مشکل در روتور:
دیسک ها همان روتورهای ترمز هستند. در هر بار که ترمز می گیرید مقدار زیادی گرما از طریق روتور از بین میرود؛ که همین گرما باعث می شود که ضخامت روتور کاهش یابد.
این موضوع خود باعث کاهش کارایی در روتو خواهد شد. پس در سرعت های بالا روتور دچار لرزش شده و آن را به فرمان انتقال میدهد.
خرابی در کالیبر ترمز:
در داخل کالیبرها دو صفحه ی فلزی وجود دارد؛ که قدرت و نیروی لنت ها را به روتور منتقل می کند. همین کالیبرها بین روتور و لنت اصطکاک را به وجود می آورند. پس اگر کالیبرها دچار مشکل شوند تماس به درستی بین روتور و لنت ایجاد نشده و منجر به ایجاد لرزش می شود؛ که این لرزش در دستان شما که روی فرمان است، حس خواهد شد.
به هر حال با مراجعه به یک مکانیکی خبره و ماهر می توانید این لرزش فرمان را که بسیار ناراحت کننده است، از بین ببرید.
بی اهمیت بودن به لرزش فرمان می تواند خسارات بیشماری را برای شما به همراه داشته باشد.