در مطالب قبلی عنوان کردیم که توربو شارژر وسیلهای برای افزایش قدرت موتور است. اما میخواهیم بدانیم که توربو شارژر چیست و چگونه می تواند به افزایش قدرت موتور و بهینه شدن آن، خصوصاً در زمان تیونینگ کردن خودرو به ما کمک کند.
اگر تمایل دارید که در این زمینه اطلاعاتی را کسب کنید در این پست ما را همراهی کنید.
سیستم توربو شارژر یک مکنده ی پر قدرت هواست. این دستگاه، فشار هوا به سمت موتور را افزایش می دهد و با بالا بردن میزان اکسیژن و غلظت آن، قدرت انفجار و دمای موتور را بالا می برد و سبب مصرف بهینه ی سوخت نیز میشود و در تمامی واکنشهای انفجار سوخت در موتور ماشین، و واکنش های منجر به سوختن اکسیژن، نقش مهمی را بدون هیچ گونه هزینه ای ایفا خواهد کرد.
ساخت این وسیله با هدف طراحی موتورهای سبک تر با حجم کمتر و در عین حال پر قدرت تر، با راندمان بالاتر اختراع شد.
استفاده از سیستم توربو شارژر می تواند تقریباً چیزی حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد قدرت موتور شما را افزایش دهد.
گفتیم که در موتورهای احتراقی، سوخت به وسیله ی پمپ بنزین به سمت انژکتور خودرو با فشار بالایی حرکت کرده و با پاشش به درون محفظه ی احتراق با اکسیژن موجود در هوا ترکیب میشود؛ که وجود این هوا و اکسیژن برای احتراق در خودرو الزامی است.
وظیفه ی توربو شارژر دمیدن هوا با فشار به داخل سیلندر خودروست؛ تا با این عمل هوای بیشتری را به داخل سیلندر خودرو تزریق کند.
این کار باعث احتراق بهتر سوخت در محفظه ی احتراق و قدرت بیشتر موتور میشود. در واقع باید گفت که این سیستم نوعی توربین است که فشار خروجی دود اتومبیل، سبب به چرخش در آمدن توربین و مکش هوا و ورود اکسیژن بیشتر به داخل موتور می گردد.
در توربو شارژ از فشار گاز خروجی از اگزوز استفاده می شود. گازهای خروجی اگزوز داغ هستند و می توان از انرژی جنبشی، سرعت و فشار آن برای چرخاندن توربین استفاده کرد.
توربین کمپرسور را می گرداند و در نهایت هوا را فشرده کرده و به درون سیلندر می فرستد. توربین نصب شده بر سر راه گازهای خروجی گاه با سرعت ۱۶۰ هزار دور در دقیقه می چرخد که از چرخش دور موتور نیز بیشتر است.
این توربین در بین خروجی و ورودی هوا به موتور قرار میگیرد و قدرت خود را از طریق دود خارج شده از منیفولد دود خواهد گرفت. اما چون این سیستم، قدرت کامل خود را از خروجی دود می گیرد، مسلماً در دور پایین موتور کارایی زیادی برای خودرو نخواهد داشت.
اما برای این مشکل هم خودروسازان راه حلی را اندیشیده اند و آن طراحی سوپرشارژر هایی است که قدرت چرخش توربین های خود را به صورت مستقیم از پیشرانه ی حرکتی خودرو و میل لنگ دریافت میکند. توربوشارژرها قدرت و گشتاور بیشتر را در کنار مصرف سوخت کمتر در اختیار شما قرار می دهند.
اما این نکته را هم باید یادآور شویم که خودروی مجهز به توربو شارژر نیاز به توجه بیشتر نسبت به یک خودروی معمولی دارد.
این سیستم خود از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:
توربین و
کمپرسور یا فشرده کننده ی هوا: که یک سر آن به توربین ها و یک سر دیگر آن به منیفولد ورودی سیلندر متصل است.
این را هم باید بدانید که توربو به اگزوز خودرو متصل می شود و از این طریق انرژی حرکتی خود را دریافت می کند.