با کمک سیستم کنترل حرکت در سربالایی یاHAC شما می توانید یک رانندگی آرام و بی دردسر را در سربالایی ها تجربه کنید.
به همان اندازه که رانندگی در سراشیبی میتواند خطرساز باشد؛ رانندگی بدون مهارت و تجربه در سربالایی هم میتواند خطرآفرین باشد.
اگر در این پست با ما همراه باشید، درباره سیستم کنترل حرکت در سربالایی به شما اطلاعاتی را خواهیم داد. همراهمان باشید.
سیستم کنترل حرکت در سربالایی یا HAC از واژه انگلیسی Hill Start Assist Control گرفته شده است.
اگر خود شما تجربه رانندگی در یک سربالایی تند را داشته باشید به این نکته پی برده اید که وقتی بخواهید شروع به حرکت کنید، یعنی ترمز دستی را رها کرده و پای خود را از روی ترمز بردارید و پا را بر روی پدال گاز قرار دهید و شروع به گاز دادن کنید، اتومبیل شما خود به خود مقداری به سمت عقب حرکت خواهد کرد.
حتی در خودروهای دنده دستی هم تا شما بخواهید نیمکلاچ بگیرید؛ خودروی شما مقداری به سمت عقب هدایت خواهد شد، که در این صورت امکان برخورد شما با خودروی عقبی و یا اگر احیانا عابر پیاده پشت اتومبیل شما قرار داشته باشد؛ افزایش خواهد یافت و باعث وارد شدن خساراتی به شما، اتومبیل تان و یا دیگران و اتومبیل عقبی خواهد شد.
در این میان خودروسازان با در نظر گرفتن و قرار دادن سیستم کنترل حرکت در سربالایی یا HAC حرکت در مسیرهای سربالایی را راحت تر و امن تر کرده اند.
این سیستم از طریق چند سنسور؛ شیب را تشخیص داده و به کمک شما می آید.
وقتی که شما پدال ترمز را رها میکنید، دیگر خودرو به عقب نمی رود، بلکه در سر جای خود میایستد و تا زمانی که شما اقدام به فشردن پدال گاز نکنید، خودرو از جای خود حرکت نخواهد کرد و در صورت فشار دادن پدال گاز خودرو بدون حرکت به عقب، شروع به حرکت رو به جلو خواهد کرد.
عملکرد این سیستم به گونه ای طراحی شده که پس از فعال شدن؛ میزان فشار وارده بر ترمز؛ برای جلوگیری از لغزندگی و حرکت رو به عقب را محاسبه می کند و با توجه به آن؛ فشار ترمز بر چرخ را تغییر داده و از حرکت رو به عقب آنها جلوگیری به عمل می آورد.
حتی اگر شما پدال را رها کنید نیز، همچنان فشار ترمز اجازه حرکت رو به عقب را به اتومبیل نخواهد داد.
اما این عملکرد برای برخی از خودروها تنها به مدت ۲ تا ۳ دقیقه فعال بوده و پس از این مدت غیرفعال خواهد شد.
ولی برای بعضی دیگر از اتومبیل ها تا زمانی که فشاری به پدال وارد نشود، این سیستم همچنان به کار خود ادامه خواهد داد.
باید گفت که در نوع مدل های قدیمی تر، سنسوری در خودرو قرار داده شده است؛ که اگر شیب جاده از مقدار معینی بیشتر شود، که معمولاً این میزان ۳ درصد است، بعد از رها شدن پدال ترمز به مدت کوتاه و چند ثانیه ای ترمز خودرو فعال بوده و به محض رسیدن نیروی کافی برای حرکت چرخ ها، ترمز رها خواهد شد.
اما در مدل های به روزتر و مدرن تر آن، اگر اتومبیل در شیبی بیشتر از ۵ درجه قرار بگیرد و خودرو شروع به عقب رفتن بنماید، متناسب با نیروی وارده به چرخ ها، ترمز فعال شده و وارد عمل میشود و از حرکت خودرو جلوگیری می نماید.
در صورتی که این سیستم در خودرو فعال باشد، وقتی در شیب ترمز می کنید و اتومبیل شما متوقف می شود، دیگر نیازی به نگه داشتن پدال ترمز و کشیدن ترمز دستی ندارید و سیستم به طور اتوماتیک خودرو را تا زمان اقدام به شروع حرکت، در حالت سکون آن نگه خواهد داشت.
حتی در برخی از اتومبیل های مجهز به سیستم کنترل حرکت در سربالایی یا HAC و فعال کردن آن پس از ایست کامل، وقتی توقف از مدت زمان معینی بیشتر شود، سیستم به صورت خودکار خودرو را خاموش می کند و فقط با فشرده شدن پدال گاز برای بار دیگر بلافاصله خودرو روشن شده و شروع به حرکت میکند.
در گذشته سیستم HAC فقط بر روی خودروهای شاسی بلند نصب می شد، اما امروزه این سیستم هوشمند بر روی خودروهای سدان نیز نصب میشوند.
خودروهایی که امروزه به این تکنولوژی مجهزند عبارتند از: لکسوس ۳۰۰ is، تویوتا پرادو، هیوندای ۲۰i، بسترن B30، کیا سراتو، ام وی ام ۲۲X، هیوندایی سانتافه، جک S 5، هیوندای سوناتا، کیا سورنتو
و…..
مشخصاً بودن یک چنین سیستم هایی در خودرو می توانند برای رانندگان آن آسایش خاطر و امنیت را فراهم کنند و همچنین از بروز تصادفات و سوانح رانندگی جلوگیری کرده و افزایش طول عمر قطعات اتومبیل و کاهش مصرف سوخت را نیز به دنبال داشته باشند.