امروزه تصادف و آسیب دیدگی بدنه خودرو، مخصوصاً در شهرهای بزرگ و پرترافیک، امری اجتنابناپذیر است. بدنه خودرو از قسمت های بسیار مهم هر اتومبیل است که پوششی زیبا برای اجزا و قسمت های درونی اتومبیل محسوب میشود. اگر بدنه اتومبیل شما در اثر تصادف دچار مشکل شده است، یکی از روش های درست کردن بدنه اتومبیل، صافکاری با رنگ است.
طراحی های متفاوت و قوس ها و شکستگی هایی که در روی بدنه خودرو وجود دارد باعث بهبود عملکرد اتومبیل خواهد شد ولی در اثر تصادف و برخورد با اتومبیل ها و یا جاهای مختلف دچار صدمه شده و نیاز به تعمیر و ترمیم و صافکاری پیدا خواهد کرد.
پس در این صورت باید اتومبیل خود را به دست صافکاری هنرمند و با تجربه بسپارید.
برای این منظور میتوانید در تهران به اتو کلینیک رضایی با بیش از ۳۰ سال سابقه که با بهره گیری از پیشرفته ترین دستگاه های اروپایی ارائه دهنده خدمات صافکاری است، مراجعه نمایید.
در برخی از تصادفات، شدت ضربه وارده به اتومبیل به حدی است که صافکاری بدون رنگ نتیجه دلخواه را برای شما به وجود نخواهد آورد.
پس صافکار، بعد از فرم دادن و صاف کردن قطعه مورد نظر، نیاز به نقاشی و رنگ پیدا میکند. در این نوع از صافکاری، همان مراحل صافکاری بدون رنگ انجام می شود با این تفاوت که وسایل مورد استفاده در صافکاری با رنگ محکم تر و زمخت تر از صافکاری بدون رنگ است.
مثلا قالب تنه ای که در صافکاری با رنگ استفاده می شود سطحی دانه دانه و زمخت دارد تا ورق خودرو راحتتر بالا آمده و صاف شود. در صورتی که قالب تنه صافکاری بدون رنگ حالتی آیینه ای و کاملاً صیقلی دارد.
بعد از فرم دادن و صاف کردن قسمت مورد نظر، رنگ آن قسمت که قرار است نقاشی شود توسط شخص صافکار تراشیده میشود.
صافکاری با رنگ خود به سه بخش تقسیم میشود:
بدون تراش رنگ (با استفاده از کمی بتونه)
با تراش کامل رنگ (که به بتونه سنگی و فوری نیاز است)
روش بادگیری (که هم نیاز به سنباده و هم بتونه کشی دارد)
بتونه لایه ای برای اصلاح برخی محدودیتها در صافکاری با رنگ و ارائه سطحی صاف و یکدست برای نقاشی است.
اگر در اثر ضربه و تصادف، خودرو به حدی آسیب دیده باشد که پس از صافکاری نیز به حالت اصلی خود برنگردد و به اصطلاح صافکاران، آهن خودرو تخت نشود، صافکار از بادگیری قطعه استفاده میکند و با روشهای مختلفی که برای این کار وجود دارد ورق بدنه را منبسط می کند.
به طور مثال در یکی از این روشها ورق را با کاربیت گرم میکند و با وارد کردن ضربات اقدام به باد گیری ورق می نمایند، که این روش اصطلاحاً به بادگیری افغانی موسوم است.
یا در روشی دیگر، با حرارت خیلی کم و فاصله، ورق را گرم و بعد اقدام به بادگیری میکنند که این روش به بادگیری رشتی معروف است.
اگر فکر میکنید که با رانندگی دقیق و مطمئن خود میتوانید اتومبیل تان را همیشه سالم و از خسارت دور نگه دارید، کاملاً اشتباه می کنید. زیرا کسانی هستند که همیشه با عدم رعایت قوانین و بی توجهی برای شما مشکل ایجاد می کنند و گذر شما را به سمت صافکاری ها میندازند.
پس چنانچه در تهران زندگی می کنید، می توانید به اتوکلینیک رضایی که به صورت تخصصی به موضوع صافکاری، نقاشی و رنگ خودرو می پردازد مراجعه نمایید. (درباره اتوکلینیک رضایی)
سعی کردیم در این پست و پست قبل مختصر و کاربردی به بحث صافکاری اشاره کنیم.
در پست های آتی به بحث شاسی کشی نیز اشاره خواهیم کرد.