در مطلب قبلی در باره ی بعضی از مزایا در ماشین های دیفرانسیل عقب توضیح دادیم اما لازم است تا در ادامه به مزایای دیگر اینگونه خودروها بپردازیم.
همچنین معایبی هم برای خودروهای دیفرانسیل عقب گفته می شود که به آن ها هم اشاره ای خواهیم داشت.
اگر نیاز به دانستن آنها دارید با ما بمانید.
مزیت دیگری که می توان برای ماشین های دیفرانسیل عقب برشمرد عبارت است از:
شتاب گیری بیشتر اتومبیل
خودروهای دیفرانسیل عقب در مقایسه با خودروهایی که محور محرک آنها در بخش جلوی خودرو قرار گرفتهاند از شتاب بیشتری برخوردارند.
چون در حین انجام شتاب گیری و سرعت، وزن خودرو به قسمت عقب و محور عقب منتقل شده که در واقع محور محرک اصلی خودرو بوده و تمام نیرو و قدرت موتور به این محور منتقل خواهد شد.
در ماشین هایی با دیفرانسیل عقب این مسئله سبب بالا رفتن چسبندگی چرخ های عقب و شتاب گیری بهتر آنها خواهد شد.
افزایش مصرف سوخت و اتلاف انرژی
در اتومبیل های دیفرانسیل عقب با توجه به وزن بالا، شاهد مصرف سوخت بیشتری هم نسبت به خودروهای دیفرانسیل جلو هستیم.
گفتیم که در اتومبیل های مجهز به محور محرک عقب، نیروی تولیدی موتور و گیربکس به کمک میل گاردان به تایرهای عقبی خودرو انتقال داده میشود.
اما وزن اضافه این گونه خودروها و وجود قطعات اضافی که برای انتقال قدرت موتور به چرخ ها در اتومبیل های دیفرانسیل عقب به کار می روند؛ موجب افزایش وزنی در حدود ۱۰ درصد نسبت به خودروهای دیفرانسیل جلو خواهد بود.
هدر رفتن انرژی دو درصدی و افزایش مصرف سوخت در خودروهای دیفرانسیل عقب به خاطر سنگینی و وزن بیشتر آنها و همچنین انتقال نیرو به میل گاردان و دیفرانسیل عقب صورت می گیرد.
پایداری کمتر خودرو در برخی شرایط
خودروهایی که دیفرانسیل عقب هستند نسبت به دیفرانسیل جلو از تقسیم وزن مناسب تری در جلو و عقب خودرو برخوردارند که این مسئله موجب کاهش فشار وزن خودرو روی محور محرک عقب می شود.
این موضوع سبب شده تا قسمت پشتی در اتومبیل های دیفرانسیل عقب موقع عبور از پیچ های بسیار تند جاده، تمایل زیادی به انحراف و لغزش پیدا کنند و این مسئله زمانی بسیار افزایش یافته و به اوج خود میرسد که میخواهیم با این گونه خودروها در جادههای کوهستانی و یا خیس و لغزنده رانندگی کنیم.
البته فکر نکنید که خودروهای دیفرانسیل جلو هیچ مشکلی در عبور از جاده های خیس و لغزنده و یا کوهستانی ندارند؛ اما پایداری آنها در چنین جادهها و شرایطی بسیار بیشتر از خودروهای دیفرانسیل عقب است.
معمولاً در این شرایط اگر اتومبیل شما که محور دیفرانسیل عقب است؛ اگر کنترل پایداری و کششی مناسبی را نداشته باشد؛ با مشکلاتی مانند بکسواد و پیش فرمانی در خودرو مواجه خواهد شد.
بهتر است این نکته را هم بدانید که برای ساخت خودروهای باری، به علت اینکه وزن بار بر روی چرخ های عقب است؛ استفاده از محور دیفرانسیل عقب در آن ها بسیار بهتر است.
کاهش فضای مفید در کابین خودرو
چون مجموعه ی اجزای فنی خودرو مانند: موتور، جعبه دنده و دیفرانسیل خودروهای FWD در قسمت جلویی خودرو و درون محفظه موتور جایی گرفتهاند؛ برای همین در خودروهای دیفرانسیل جلو برجستگی و برآمدگی در میان کف اتومبیل مشاهده نخواهید کرد و فضای بسیار بازتر و بیشتری در کابین، برای سرنشینان ایجاد خواهد شد.
در خودروهای دیفرانسیل عقب به خاطر وجود میل گاردان در زیر کابین خودرو و وجود برآمدگی دیفرانسیل در قسمت وسط و میانی کابین، کابین از طول کمتر و فضای داخلی محدودتری نسبت به خودروهای دیفرانسیل جلو برخوردار خواهد بود.
در نتیجه ما شاهد فضای جادارتری در کابین در خودروهای دیفرانسیل جلو نسبت به ماشین های دیفرانسیل عقب خواهیم بود.