شاید بعضی فکر کنند که بالانس نبودن لاستیک های خودرو تنها مشکلی که ایجاد می کند، لرزش فرمان اتومبیل است. اما معایبی که دراثر بالانس نبودن لاستیک ها گریبانگیر ما خواهد شد، زیاد و در بعضی موارد بسیار خطرناک نیز خواهد بود.
اگر در این پست با ما همراه باشید، حتما مطالب مفیدی را در این زمینه خواهیم آموخت.
این معایب را می توان به شرح زیر عنوان کرد.
فرسایش لاستیک ها:
وقتی که چرخ ها بالانس و متعادل نباشد، باعث عدم توزیع یکنواخت نیرو و وزن بین چرخ ها شده و سبب فرسایش زودهنگام لاستیک ها می شود که به اصطلاح به آن لاستیک سایی میگویند. فرسایش بیش از اندازه لاستیک، باعث ایجاد حوادث ناگوار و خطرناک شده و همچنین به خاطر اجبار به تعویض لاستیک، صرف هزینه های ناخواسته را سبب خواهد شد.
خرابی زود هنگام قطعات:
هر کدام از قطعات اتومبیل عمر مفیدی دارند؛ اما با گذشت زمان و مخصوصاً در صورت بالانس نبودن لاستیک ها، کلیه ی ضربات موقع حرکت و به خصوص در دست اندازها و ناهمواری ها، فشار مضاعفی را به چرخ ها وارد میکند و پس از عبور از چرخ ها به سیستم تعلیق و سپس به جلوبندی و قطعات دیگر خواهد رسید.
در نهایت هم منجر به خرابی قطعات و کاهش عمر مفید آنها خواهد شد.
لرزش در فرمان خودرو:
اگر چرخ اتومبیل بالانس نباشد در سرعت های پایین عدم تعادل قابل تشخیص نبوده و یا تشخیص آن بسیار ضعیف می باشد. اما لرزش فرمان اتومبیل در این صورت، و در سرعت های بالا افزایش یافته و ملموس تر خواهد بود.
این لرزش ها بستگی به وزن و اندازه ی خودرو، و وزن و اندازه ی چرخ ها و حتی میزان نابالانسی و نامتعادلی و …. دارد؛ که بیشتر در سرعت های ۸۰ کیلومتر به بالا نمایان خواهد شد.
افزایش بیش از اندازه سوخت:
بالانس نبودن لاستیک های خودرو و نامتعادلی آن بازدهی کلی سوخت را پایین آورده و در نتیجه مصرف سوخت را نیز افزایش خواهد داد؛ که با توجه به قیمت سوخت باید هر چه زودتر این عیب را برطرف کنید. ترمزگیری ضعیف خودرو، بالانس نبودن و عدم تعادل بین چرخ ها، حتی بر ترمز گیری و شتاب اتومبیل تاثیرگذار خواهد بود.
زیرا که خود رو مجبور است، برای رسیدن به نیروی خاص، بیشتر تلاش کرده و بالانس نبودن چرخ ها نیروی زیادی را برای ترمزگیری لازم دارد. در نتیجه باعث ترمزگیری ضعیف خواهد شد.
حالا در مقایسه مزایای بالانس بودن لاستیک های خودرو را عنوان می کنیم.
واما عملیات بالانس چرخ خودروها در دستگاه بالانس های ثابت یکسان می باشد، که با توجه به ساختار آن به انواع دستگاه های زیر تقسیم می شود: