مکانیزم سیستم توربو شارژ در واقع فشرده کردن هوا برای احتراق قویتر پیشرانه است. با افزایش حجم هوای اکسیژن در داخل سیلندر، بعد از جرقه زنی شمع، انفجار قوی تری رخ میدهد که باعث بالا رفتن قدرت و توان در پیشرانه ی اتومبیل خواهد شد.
اما باید بدانید که توربو شارژها انواع گوناگونی دارند که در این قسمت به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.
اگر با ما در سایت اتوکلینیک رضایی متخصص در امور صافکاری و شاسی کشی و رنگ بدنه خودرو و…. همراه باشید می توانید اطلاعاتی را در این زمینه دریافت کنید.
اما توربو شارژ در خودرو انواع مختلفی دارد که در این جا به معرفی انواع توربوشارژ ها می پردازیم.
توربو شارژ ضربانی:
در این نوع توربو از ضربات دودهای خارج شده توسط سیلندر استفاده میشود. منیفولد ضربانی، دارای مقطع کوچکی است؛ تا بتواند از ضربات، بهره ی بیشتری را ببرد. چون در منیفولد بزرگتر اتلاف انرژی به صورت بیشتری انجام میگیرد، در نوع توربوشارژر ضربانی از جریان گازهای بدون ضربه یا اصطلاحا گازهای آزاد به اندازه و به خوبی گازهای همراه با ضربه یا همان گازهای توده ای بهره برده میشود.
این خصوصیت در این نوع توربو در حین شتاب گیری، سبب افزایش میزان سرعت، افزایش میزان اکسیژن، تداوم رسیدن انرژی به توربین توسط گازهای خروجی و در نهایت افزایش در قدرت و توان موتور خودرو خواهد شد.
منیفولد ضربانی دارای مسیر مستقلی نسبت به هر سیلندر است که در انتهای خود به دو کانال اصلی و جداگانه تبدیل میشود؛ که این دو کانال به دو کانال روی پوسته توربین میپیوندند تا بتوانند کار خود را به انجام رسانند.
توربو شارژ ساده ی حلزونی:
در این توربین، گاز های خروجی فقط از یک مسیر به شکل حلزون حرکت کرده و سبب چرخش توربین می شوند و بعدا وارد اگزوز شده و خارج می شوند. این مسیر حلزونی در واقع گذرگاه مارپیچی شکلی در درون پوسته ی توربین است؛ که مقطع آن ثابت نبوده و کاهش می یابد.
همین امر سبب نگه داشتن سرعت گازها در مواجهه با توربین خواهد شد. پره های کمپرسور، تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز هوا را متراکم کرده و این هوای متراکم، با سرعت زیاد ولی فشار کم، از اینتر کولر یا همان سرد کننده عبور کرده و وارد قسمت حلزونی شکل پوسته ی کمپرسور می شوند.
این عمل سبب کاهش یافتن دما، برای جلوگیری از احتراق سوخت به وسیله ی دمای هوا و افزایش یافتن فشار هوا، پیش از ورود به موتور اتومبیل خواهد شد.
توربو شارژ حلزونی با افزاینده ی سرعت:
این نوع از سیستم توربو شارژر دارای دو حلزون و دو مجرای مستقل و یا دارای یک حلزون و یک فزاینده ی سرعت می باشد. در این نمونه توربو، گازهای خروجی ابتدا وارد منیفولد و سپس از آنجا وارد حلزون ها خواهند شد.
ولی گازها مستقیماً وارد چرخه ی توربین نشده و با عبور از روی پره های ثابت، البته با زاویه ی مناسب و با انرژی بالاتری به پره های توربین برخورد کرده و کار خود را به انجام می رسانند. کمپرسور در این مدل از توربو شارژ مانند توربوی حلزونی ساده عمل می کند.