بعضی از مواد تشکیل دهنده ی لنت ترمز ماشین را در پست قبلی به شما معرفی کردیم. اما لازم است بعضی دیگر از این مواد را بشناسید و با انواع مختلف لنت ترمز نیز آشنا شوید. در این صورت اطلاعات کامل تر و دقیق تری را به دست خواهید آورد.
رزین های اتصال دهنده: مواد به کار گرفته شده در رزین های لنت ترمز ماشین باید بسیار مرغوب باشد.
این رزین ها بیشتر از پلیمر های نفتی و فنل ها ساخته می شوند. رزین ها باید از کیفیت خوبی برای برقراری سطح تماس مناسب، برای لنت ها برخوردار باشند و در صورت به کار بردن مواد ضعیف و بد در اثر فشار و گرمای زیاد در هنگام ترمز گیری، بافت لنت از هم جدا و متلاشی خواهد شد.
استفاده از مواد عالی و مرغوب در ساخت رزین ها، باعث بالا رفتن قیمت در لنت ترمز ماشین خواهد شد. رزین ها به عنوان اتصال دهنده مواد بسیار مهمی هستند که نقشی حیاتی در ساختمان لنت ترمز بازی میکنند.
به هر حال جنس لنت معمولاً با توجه به نوع کار کرد خودرو و نیاز به ترمز در موقعیت های مختلف تعیین میشود و همانطور که شاهد پیشرفت و ارتقاء همه چیز هستیم لنت هم از این قاعده مستثنی نبوده و جنس لنت ها هم رفته رفته عوض شده و امروزه شاهد تولیدات متنوعی از آن هستیم.
اما لنتها را از نظر مواد تشکیل دهنده به انواع مختلفی تقسیم میکنند که هر کدام دارای نقاط ضعف و قوتی نیزهستند.
انواع لنت ترمز ماشین عبارت اند از:
که به توضیح مختصر در مورد هر کدام خواهیم پرداخت.
لنت های زینتری: Sintere Brake Pads
این نوع لنت ها فقط برای خودروهای مسابقه و آفرود و هواپیماها قابل استفاده و مناسب است و اگر آن را در خودروهای معمولی به کار بگیریم نه تنها بر قدرت ترمزگیری افزوده نشده بلکه قدرت ترمزگیری به شدت کاهش مییابد و برای ترمز گیری به چندین متر جای اضافه برای ایستادن خودرو نیاز پیدا خواهیم کرد.
این لنت ها حتماً باید گرم شوند تا به دمای لازم و مطلوب برای ترمز کردن برسند. استفاده از این گونه لنت ترمز ماشین باعث سایش بسیار شدید و بالا در دیسکهای ترمز شده و عمر دیسک را کاهش می دهند.
در ساخت لنت های زینتری از ذرات استیل و الیاف کامپوزیتی استفاده می شود.
لنت ترمز با فلز کم: Low Metal
این لنت ها قدرت ترمزگیری خوبی دارند. اما متاسفانه صدای زیادی را به همراه گرد و غبار تولید میکنند. در ساخت این نوع لنت ترمز ماشین ۲۰ درصد فلزاتی مانند استیل و آهن به کار رفته است و قسمت بیشتر آن از الیاف و مواد ارگانیک و غیر ارگانیک تشکیل می شود.
در ساختمان و ساخت این لنت از روان کننده های کامپوزیت به جای گرافیت استفاده شده است.
در صنایع جدید خودرو سازی دنیا لنت های نیمه فلزی سرامیکی را به عنوان استاندارد معرفی کرده اند و تا سال ۲۰۱۲ تقریبا بیشتر وسایل نقلیه و خودروها به این نوع از لنت ترمز ماشین مجهز شده بودند. این نوع لنت ها در دمای بالا کاملا خوب وموثر عمل کرده و بی صدا بودن و عمر و دوام طولانی آن ها به مزیت این لنت افزوده است.
اما قیمت گران آن ها تنها دلیلی است که استفاده از این نوع لنت ها را محدود کرده است.
لنت های سرامیکی از ترکیب مواد سرامیک و مواد ارگانیک ساخته شده است. مقدار سرامیک به کار رفته در این نوع لنت بسیار مهم است. هر چند که در بعضی از آن ها می توانید ذرات مس و برنج را نیز ببینید!
بعضی از تولید کنندگان، لنت هایی را سرامیکی می نامند که مقدار سرامیک به کار رفته در آن ها چیزی در حدود یک درصد است و خود به خود قیمت کالا نسبت به لنتی که سرامیک در آن ها زیاد و به اندازه ی استاندارد به کار رفته است پایین خواهد بود.
اما از طرف دیگر اگر سرامیک بکار رفته در لنت ترمز ماشین بیش از اندازه باشد، صدای تولید شده در هنگام ترمز گیری بیش از حد خواهد شد. کما این که اگر مقدار سرامیک کم هم باشد، قدرت ترمز گیری کم خواهد شد. پس باید حد مشخصی از میزان سرامیک در تولید و ساخت آن رعایت شود.