حالا که با قسمت های مختلف استارت ماشین آشنا شدیم، بهتر است کمی هم درمورد نحوه کار استارت و انواع مختلف آن مطالبی را بیاموزیم.
همانطور که گفتیم استارت ماشین یک موتور الکتریکی است که با کمک زغال های به کار رفته در آن و سیم پیچ های استفاده شده در درون استارت و با ورود جریان الکتریکی در درون خود یک میدان مغناطیسی را ایجاد میکند.
این میدان باعث چرخاندن آرمیچر با سرعت و شدت در درون استارت می گردد.
این کار باعث می شود که چرخ دنده در جهتی که تنظیم شده است به چرخش درآید و همزمان با آن موتور خودرو هم به حرکت در می آید.
معمولا استارت ماشین به نحوی طراحی شده است که فقط و تنها در یک جهت چرخش داشته باشد و این بدان سبب است که پس از روشن شدن خودرو، دور موتور اتومبیل باعث چرخش استارت در جهت معکوس و اسیب رسیدن به قطعات مختلف استارت نشود.
اما بعضی از استارت خودرو ها به شکلی طراحی و ساخته شده اند که در هنگام کار چرخ دنده استارت ماشین مقدار کمی به جلو هل داده شده تا با موتور درگیر شود و هنگامی که خودرو روشن شد، با رها کردن سوئیچ چرخ دنده استارت به محل اولیه خود باز می گردد و از درگیر شدن با موتور اتومبیل جلوگیری به عمل می آید.
دقت کنید در این موقع اگر سوئیچ را پس از اینکه موتور روشن شده است همچنان در حال استارت زدن نگهدارید، به دلیل ناهماهنگی که بین دور رستارت و دور موتور خودرو به وجود میآید، ممکن است صدمات جدی و هزینههای زیادی را به واسطه در هم شکسته شدن قطعات داخلی استارت ماشین و یا آسیب های وارده به خودرو متحمل شویم.
حال که با شیوه کارکرد استارت آشنا شدیم، در ادامه به معرفی مختصر انواع مدل های استارت ماشین میپردازیم.
الف) استارت دنده مارپیچی – در این نوع استارت ماشین، اتومات جدا از استارت است و عیب و مشکل این نوع از استارت ها این است که گاهی دنده استارت پس از روشن شدن موتور گیر کرده و عمل نمی کند.
ب) استارت دنده مارپیچی کشویی – در این نوع از استارت، اتومات استارت دو وظیفه را بر عهده دارد، یک ارسال برق باطری به موتور استارت و دو، به حرکت درآوردن و جلو بردن دنده استارت جهت درگیر شدن با دنده فلایویل برای به گردش درآوردن موتور.
ج) استارت های گیربکسی – برای راحت تر چرخاندن موتور هایی که تعداد سیلندر بیشتری دارند و یا اینکه حجم موتور آنها بالاست و همچنین برای به دست آوردن گشتاور بیشتر، از چرخ دنده ای استفاده میشود که قطعهای به نام گیربکس به استارت اضافه گشته است تا دور آرمیچر استارت توسط این چرخ دندهها به گشتاور تبدیل شود و در نتیجه حجم و فضای اشغال شده توسط گیربکس در ماشین کاهش یافته و جریان مصرفی هم کمتر بشود.