پمپ بنزین اتومبیل قطعه ی بسیار مهمی که لازم است مطالبی را در مورد آن بدانیم. اگر پست قبلی ما را مطالعه کرده باشید کمی در مورد این قسمت از اتومبیل که معمولا درون باک خودرو قرار می گیرد صحبت کردیم.
اما بهتر است اندکی هم در مورد چگونگی کار و عملکرد آن بدانید. این دانسته ها به شما کمک خواهد کرد که در موقع لزوم از آن استفاده کنید.
مثل همیشه ما را همراهی کنید.
وقتی که سوئیچ را برای استارت کردن اتومبیل خودرو می چرخانید، متوجه می شوید که صدایی را می شنوید،این صدا همان صدای پمپ بنزین اتومبیل است.
چون عمل و کار پمپ بنزین قبل از استارت زدن خودرو شروع می شود و سبب می گردد تا پمپ، سوخت را به محفظه احتراق برساند.
پمپ سوخت یا همان پمپ بنزین چند ثانیه زمان نیاز دارد تا فشار لازم را برای استارت خوردن تامین کند. وقتی که موتور استارت شد، آنگاه پمپ به صورت دائمی در مدار قرار میگیرد.
ابتدا سوخت از یک صافی عبور میکند تا ناخالصی وارد سوخت نشود و بعد سوخت از طریق لوله ورودی به داخل پمپ کشیده میشود.
در خروجی پمپ بنزین خودرو، سوخت از یک شیر یک طرفه یا ولو میگذرد تا زمانی که سوخت از آن خارج شود و فشار در لوله ی خروجی افت نکند و مانع از بازگشت سوخت به باک شود و در ادامه ی مسیر، سوخت به سمت لوله ها و فیلتر پمپ می شود.
این فیلترها حفره های بسیار ریزی دارند و ذرات کوچک گرد و غبار را فیلتر می کنند تا مانع از گرفتگی انژکتورها شود.
اگر فیلتر نامرغوب باشد، یا گرفتگی در آن وجود داشته باشد و یا فیلتر عمر مفید خود را از دست داده باشد؛ ممکن است پاره شود و ذرات ناخالصی و کثیفی به داخل انژکتور خودرو وارد شود و آنها را دچار مشکل نماید.
برخی از پمپ ها این قابلیت را دارا هستند که دورشان را کنترل کنند. یعنی وقتی که بار بیشتری روی موتور قرار می گیرد، پس نیاز به سوخت بیشتری هم دارد در نتیجه باید دور موتور هم بالاتر برود.
ولی معمولاً پمپ بنزین اتومبیل دور ثابتی دارد و بعضی از آن ها این توانایی را ندارند.
بعد از اینکه موتور خودرو خاموش می شود، خودرو برق پمپ بنزین را قطع میکند؛ تا پمپ از دسترس خارج شود.
اما باید گفت با پیشرفت علم و فناوری های جدید در خودروهای بیشتری، از پمپ بنزین هایی با قابلیت دور متغیر استفاده میشود تا فشار وارده با کار موتور و پمپ مطابقت بیشتری داشته باشد و موتور راندمان بهتری را از خود نشان دهد.
پمپ ها به صورت عمومی از چندین قطعه تشکیل شد ه اند که هرکدام وظیفه و عملکرد خاصی در پمپ دارند. البته این قطعات نسبت به نوع پمپی که مورد استفاده است می تواند متفاوت باشد.
این قطعات عبارتند از:
فیلتر سوخت، صفحه ی تکیه گاه پمپ، لوله خروجی سوخت، لوله برگشت سوخت، سوکت اتصالی جریان برق پمپ، شیلنگ لوله برگشتی، درجه داخل باک یا همان گیج سوخت، لوله برگشت از رگلاتور، شیلنگ لوله خروجی، فنر و غیره