اگر بخواهیم بدانیم آیا واشر سر سیلندر سوخته است یا نه؟ باید به نشانه هایی که دارد دقت کنیم. اما در ابتدا باید این نشانه ها را بدانیم و بشناسیم.
در ادامه برای آشنایی بیشتر شما عزیزان به بعضی از این موارد که بیشتر اتفاق می افتد اشاراتی را خواهیم داشت. اگر نیازی به آموختن آن حس می کنید این مطالب را مطالعه کنید.
گرم شدن غیر طبیعی موتور، کم شدن قدرت و کشش در موتور، خروج آب از اگزوز، ورود کمپرس در داخل رادیاتور، بد کار کردن موتور و دیر روشن شدن آن، قاطی شدن آب و روغن در خودرو، عملکرد ضعیف پیشرانه ی خودرو، بیرون آمدن دود سفید یا آبی از اگزوز که نشاندهنده نیم سوز شدن این قطعه است.
اما بعضی از موارد را با توضیح اشاره خواهیم کرد.
عدم کارکرد صحیح موتور:
وقتی واشر بسوزد باعث افت راندمان موتور خواهد شد. چون دیگر قادر به آب بندی دو قسمت سیلندر و سرسیلندر نخواهد بود و باعث ورود آب یا روغن به محفظه ی سیلندر خواهد شد. همین طور به خاطر نشتی، فشار درون سیلندر به حد تعیین شده نخواهد رسید و موتور کارکرد خوبی نخواهد داشت.
نشتی داخلی آب و روغن:
اگر سوختن واشر سر سیلندر جزئی باشد، باعث میشود که فقط بین حفره های آب و روغن نشتی به وجود آید و نشتی به صورت داخلی باشد و به بیرون رخنه نکند.
اما وقتی واشر سر سیلندر بسوزد ممکن است مایعاتی مثل آب و روغن از محل اتصال سیلندر و سرسیلندر به بیرون نشت کند. پس در این صورت شما با مشاهده ی عینی می توانید آن را تشخیص دهید.
تغییر رنگ آب:
نفوذ روغن به درون آب باعث تغییر رنگ آن و شیری شدن رنگ آب می شود. برای همین اگر در مخزن آب یا در روی درپوش رادیاتور با مایعی شیری رنگ برخورد کردید، مسلماً واشر سر سیلندر سوخته است.
تغییر رنگ روغن:
اگر آب هم به درون روغن نفوذ کند، رنگ روغن را به قهوه ای روشن تغییر خواهد داد؛ که در زیر سوپاپ ها و درپوش های ورودی روغن قابل مشاهده است.
ایجاد دود سفید رنگ:
اگر از لوله ی اگزوز دود سفید رنگ خارج شود، نشان دهنده ی آب در محفظه ی احتراق است؛ که بیشتر در ابتدای روشن کردن موتور مشخص میشود.
چون وقتی که موتور خاموش است آب تحت فشار به درون محفظه ی احتراق نفوذ خواهد کرد و پس از روشن شدن موتور به سبب حرارت محفظه ی احتراق به بخار تبدیل شده و در واقع به رنگ سفید در می آید.
ایجاد دود آبی رنگ:
وقتی به دلیل سوختن واشر، روغن به درون محفظه ی احتراق راه پیدا کند، به همراه مخلوط آب و بنزین می سوزد و دودی که حاصل میشود دودی آبی رنگ است. هر چقدر روغن بیشتری به بیرون نشت کند، رنگ دود آبی تری خواهد بود.
کم کردن آب و روغن:
اگر احساس کردید که آب رادیاتور کم میشود، یکی از نشانههای آن میتواند سوختن واشر سرسیلندر باشد. چرا که در این صورت آب به درون محفظه ی احتراق رفته و بخار میشود و یا با روغن مخلوط می گردد. اگر روغن نشت کند به سیستم خنک کننده موتور و یا محفظه ی احتراق راه مییابد.
وجود حباب در رادیاتور:
اگر واشر آسیب دیده باشد، فشار حاصل از محفظه ی احتراق به سیستم خنک کننده نشت می کند. پس اگر درب رادیاتور را باز کردید و با حباب هایی بر روی آب که شبیه به جوش آوردن است رو به رو شدید نشانه هایی از سوختن واشر است.
خرابی کامل موتور:
در مواردی که خرابی واشر سرسیلندر زیاد باشد، در نهایت آسیب جدی و دائمی به موتور خواهد رسید.