کارتر یا کارتل روغن خودرو یکی دیگر از قطعات خودروست که در این مطلب می خواهیم به آن بپردازیم.
اگر تا به حال در این مورد نکات لازم را نمی دانستید؛ با مطالعه این مطلب می توانید مختصر اطلاعاتی در باره این قسمت از خودرو کسب کنید.
کارتر که در زبان عامه به آن کارتل اطلاق می شود، قسمتی از موتور است که در زیر آن قرار گرفته است.
کارتل روغن خودرو محفظه ای است؛ که هنگامی که موتور خاموش است، روغن موتور خودرو درون آن جمع میشود و مهمترین وظیفه آن این است که روغن موتور را در خود نگه دارد.
داخل کارتر قطعه ای به نام اویل پمپ قرار دارد که وظیفه اش؛ پمپ کردن روغن به سمت میل لنگ و سایر قسمت های موتور است.
روغن موتور از طریق پمپ روغن و از طریق کارتر به تمام قسمت های موتور پخش میشود و دوباره به کارتر باز میگردد.
این قطعه در واقع مخزنی است که روغن پس از گردش کامل در سیستم هایی که نیازمند به روغن هستند وارد آن میشود و دوباره مسیر را به ترتیب قبل، برای پیمودن روغن آغاز میکند.
البته چون این محفظه در پایینترین قسمت پیشرانه قرار گرفته و احتمال برخورد آن با موانع موجود در جاده و ناهمواری ها زیاد است؛ برای جلوگیری از آسیب به آن و سوراخ نشدنش، پوششی را به عنوان محافظ و یا همان سینی درزیرآن نصب می کنند.
با اینکه حجم روغن در پیشرانه ها متفاوت است اما معمولا درون این محفظه بین ۴ تا ۸ لیتر روغن وجود دارد.
روغنی که از موتور به داخل کارتر برگشت می کند داغ است که پس از خنک شدن دوباره با کمک پمپ به سمت موتور روانه میشود.
کارتل روغن خودرو به غیر از نگهداری و خنک کردن روغن موتور، میل لنگ و شاتون اتومبیل را در خود جای داده و از آنها در برابر اشیاء خارجی محافظت کرده و از ورود گرد و غبار و آلودگی به داخل محفظه موتور نیز جلوگیری به عمل می آورد.
کارتر را از ورقه های فولادی پرس شده و آلیاژهای آلومینیومی به روش ریخته گری میسازند و معمولا در بیشتر اتومبیل ها از کارتر آلومینیومی که از تبادل حرارتی بهتری نسبت به مدل های فولادی آن برخوردار است، استفاده میشود.
برای جلوگیری از تلاطم روغن در درون کارتر نیز صفحات فلزی را به صورت عمودی در داخل آن قرار میدهند.
این محفظه به وسیله چند پیچ به زیر بلوک سیلندر متصل میگردد و درز میان آنها نیز با یک واشر آب بندی می شود.
زیر کارتر هم پیچ هایی قرار گرفته که به عنوان پیچ تخلیه روغن و ناخالصی های درون محفظه می باشد؛ که در موقع تعویض روغن، با باز کردن این پیچ ها روغن را به راحتی می توانید تخلیه کنید و در صورت نیاز از روغن جدید استفاده کرده و آن را درون محفظه ی کارتر بریزید.
این قسمت در واقع به عنوان منبع ذخیره روغن ایفای نقش میکند، ولی حتی می توان آن را یک موتور درونسوز پیستونی به حساب آورد که از مخزن کف آن به منظور خنک کردن روغن داغ موتور استفاده می شود.
کارتل روغن خودرو به طور کلی به دو نوع تقسیم می شود:
در پست های بعدی در مورد چگونگی کارکرد این دو نوع از کاتر روغن بیشتر صحبت خواهیم کرد