تا اینجا و در بحث جدیدی که آغاز کردیم، به معرفی سیستم تعلیق اتومبیل پرداختیم و عملکرد آن را تشریح کردیم. و در ادامه مباحث یک نوع از انواع این سیستم، یعنی مدل سیستم تعلیق مک فرسون را نیز معرفی کردیم.
در ادامه این موضوع قصد داریم تا دیگر مدل های این سیستم را معرفی کنیم.
در صورت علاقه میتوانید تا انتهای این پست همراه ما باشید.
سیستم تعلیق جناغی دوبل
با پیدا شدن بعضی از عیوب در طراحی انواع سیستم تعلیق اتومبیل، سیستم تعلیق جناغی دوبل که در آن دو طبق به شکل حرف A به طول های یکسان و به موازات یکدیگر در بالا و پایین مرکز چرخ قرار گرفته بود معرفی شد.
و به دلیل وجود دو طبق قوی کنترل بسیار خوبی را دارا بود.
اما این سیستم قابلیت تغییر زاویه camber را نداشت. و برای همین باعث طراحی نوع جدیدی از سیستم جناغی شد که در اکسل جلوی بسیاری از خودروهای جدید به خصوص خودروهای مسابقه ای از جمله فراری قرار داده شد.
خودروهایی که از این نوع سیستم تعلیق استفاده می کنند، در پیچ ها و شرایط نامساعد و ناهموار جاده ای نرمتر کنترل شده و هدایت پذیرترند.
و دلیل آن اینست که استفاده از دو طبق که در زیر و دیگری در بالاست که بین آنها یک فنر مارپیچی وجود دارد و همین امر باعث کنترل خودرو به صورت روان تر و نرم تر خواهد شد.
سیستم تعلیق هیدرولیکی
در این سیستم تعلیق، سیلندری روغنی وجود دارد که میزان و فشار روغن موجود در سیلندر، ارتفاع سیستم و میزان سختی آن را تنظیم و کنترل میکند.
و با قرار دادن یک سوپاپ الکتریکی در ورودی سیلندر، پردازنده ی مرکزی میزان روغن درون سیستم را تنظیم می کند.
ایده ی به کارگیری سیستم هیدرولیک در تعلیق خودرو اولین بار در شرکت خودرو سازی سیتروئن به سال ۱۹۵۲ میلادی مطرح شد.
طراحان سیتروئن به این فکر افتادند که به جای استفاده از روش های متداول در سیستم تعلیق (یعنی استفاده از انواع فنرها و یا میله های پیچشی) سیستم هیدرولیکی جدیدی را جایگزین کنند.
که ضمن تحمل بار خودرو، عمل ضربه گیری را انجام دهد. و انجام این طرح به طور باورنکردنی باعث بی تکانی و نرمی خودرو در موقع رانندگی می شد.
به هر حال به مرور زمان تغییرات زیادی در این سیستم ایجاد شد. ولی اصل کار بر تراکم پذیری گازها و غیر قابل تراکم بودن مایعات بنا نهاده شده بود.
در مدل های جدید خودروهای شرکت سیتروئن که به زانتیا معروف است، نمونه های بسیار پیشرفته و جدیدی از سیستم های هیدرولیکی نصب شده که قابلیت های متعددی را نیز ایجاد می کند.
کنترل الکترونیکی زانتیا به سیستم این اجازه را می دهد، که مکانیزم تعلیق آن برای جذب ضربات متناسب با وضعیت ناهموار جاده تغییر کند.
برای این منظور با قرار دادن تعدادی سنسور شرایط مختلف رانندگی مانند سرعت ماشین، نوسانات مربوط به جاده، سرعت و میزان فرمان پذیری، شتاب گیری یا توقف را دریافت و به کامپیوتر ارسال می کند.
و سیگنال ارسالی از کامپیوتر به شیر برقی تعبیه شده در مدار هیدرولیک ارسال می شود و در نتیجه مقدار و سرعت تبادل روغن بین جک ها و انباره تغییر کرده و به این ترتیب شدت نوسانات جکها متناسب با شرایط جاده تنظیم می شود.
و به این روش ترکیبی از کنترل بالای جاده و سواری راحت ایجاد می گردد. و در سخت ترین شرایط جاده ای رانندگی راحت تر و آرامش سرنشینان و امکان کنترل خودرو را به حداکثر می رساند.
امروزه از سیستم تعلیق هیدرولیکی در بسیاری از ماشین آلات و خودروهای نظامی و سنگین استفاده می شود.
چون به کارگیری سیستم های مرسوم فنری مشکلات فراوانی را به همراه دارد و کیفیت و کارایی لازم را نخواهد داشت استفاده از سیستم تعلیق هیدرولیکی در ماشین آلات نظیر کامیون ها، تریلرهای بزرگ با تعداد چرخ های فراوان، و جرثقیل های غول پیکر، انسان را به آسودگی و آرامش خاطر رسانده است.