قبلا در مورد خودروهای کاربراتوری و انژکتوری و مزایا و معایب آن مفصل صحبت کردیم. اما در ادامه می خواهیم به انژکتور خودرو و چگونگی کار آن و عملکردی که در اتومبیل دارد اشاره ای داشته باشیم.
دانستن این مطالب می تواند به شما کمک کند تا مراقبت بهتر و بیشتری از اتومبیلتان داشته باشید. ابتدا مختصری در مورد تاریخچه انژکتور صحبت کرده و بعدا در مورد وظایف این قطعه توضیحاتی خواهیم داد.
انژکتور خودرو تقریباً در اوایل سال ۱۹۶۰ میلادی توسط کارخانه پونتیاک و شورولت طراحی و ساخته شد. آن ها طرح سوخت رسانی انژکتوری-مکانیکی و نوع تزریق دائم را در این کارخانه ارائه دادند.
در همین سال بود که شرکت کرایسلر تعدادی اتومبیل انژکتوری با سیستم الکترونیکی تولید نمود و نام آنرا بندیکس الکتروژکتور گذاشت.
در سال ۱۹۶۸ میلادی شرکت فولکس واگن نمونه جالبی از طرح شرکت بوش را که با استفاده از صنعت الکترونیک و فناوری های نوین ساخته بود بر روی موتور های خود به کار گرفت.
رفته رفته عیوب این قطعه برطرف شده و با اصلاحاتی که در آن انجام شد به شکل امروزی بر روی خودروها نصب گردید.
انژکتور خودرو یا سیستم پاشش سوخت، یک قطعه ی الکترونیکی- مکانیکی است؛ که وظیفه آن سوخت رسانی به محفظه ی احتراق خودرو است. قبل از آن کاربراتور این عمل را در خودرو انجام میداد، اما به دلیل معایبی چون:
و… باعث شد که جای آن را انژکتور بگیرد.
این قطعه سوخت را طی فرایند احتراق، به انرژی تبدیل و باعث به حرکت درآمدن خودرو میشود. اگر انژکتور به درستی کار نکند، و یا از کار بیفتد اصطلاحا اتومبیل« ریپ » می زند و در نهایت سبب خاموش شدن خودرو خواهد شد. پس در واقع کار کردن درست انژکتور به معنی درست کار کردن کل موتور و سیستم احتراق خودرو است.
یکی از وظایف ECU یا مغز فعال موتور نحوه ی انتقال سوخت به داخل سیلندر ها و میزان هماهنگی و مخلوط شدن آن با هوا است و یکی از عملگرهایی که با ECU در ارتباط است، انژکتور خودرو است.
این وسیله در اتومبیل های جدید آن ها را بسیار کارآمد تر و بهتر کرده به نحوی که دیگر تنظیم موتور به ندرت دچار اختلال میشود.
این قطعه در اتومبیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در واقع یک شیر الکترونیکی دقیق است، که سوخت را در زمان تعیین شده به خودرو می رساند.
انژکتورها قطعات کوچکی در خودرو هستند که در ورودی سیلندر خودرو قرار گرفته اند و در واقع باید گفت عملکرد آن ها به این صورت است که، بنزین با فشار زیادی پشت انژکتور قرار میگیرد، و با برقراری جریان الکتریکی خروجی آن باز شده و پاشش سوخت به داخل سیلندر انجام میپذیرد.
با فشاری که وارد میشود بنزین به صورت پودر در آمده و به محفظه ی احتراق وارد میشود و سوخت خودرو با فشار زیادی به سیلندرها پمپ می شود. پودر شدن سوخت این خاصیت را دارد که منجر به احتراق کامل سوخته شده و در نتیجه مصرف سوخت هم کاهش مییابد.
سیستم سوخت رسانی انژکتور خودرو به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی شده که نوع غیر مستقیم آن متداول تر است.
اگر در ادامه با ما در سایت اتو کلینیک رضایی متخصص در امور صافکاری و شاسی کشی و رنگ اتومبیل همراه باشید مطالب بیشتری را در این زمینه بررسی خواهیم کرد.