با سلام به کاربران محترم سایت اتو کلینیک رضایی. در این مطلب میخواهیم به نحوه آب بندی خودرو های صفر بپردازیم. تا پایان همراه ما باشید.
ابتدا باید به مفهموم آب بندی اشاره کنیم. اصطلاح آب بندی مخصوص موتورهای صفر است و به مدت زمانی اطلاق می گردد که موتور و دیگر قطعات خودرو برای استفاده طولانی مدت نیاز به آماده شدن دارد.
شاید شما جزو افرادی باشید که فکر میکنید آب بندی فقط مخصوص موتور خودرو های قدیمی بوده و خودروهای امروزه با توجه به علت افزایش دقت ساخت در آن دیگر نیاز به آب بندی ندارند.
ولی اشتباه میکنید!!! آب بندی صحیح موتور باعث دوام آن در درازمدت گشته و حتی تا در هزار کیلومتر اول حیاتی بهنظر میرسد و باعث صرفهجویی در هزینهها نیز می گردد.
کاپوت خودرو را قبل از استارت زدن باز کرده و مطمئن شوید که همه چیز سر جای خود قرار دارد. با این کار سلامت وایرها شل بودن یک پیچ یا سیم، سالم بودن کابل های سر باطری و … را می توانید بررسی کنید.
هر چند که شاید چندین مرحله کنترل کیفیت در کارخانه صورت گرفته باشد اما انجام این کار توسط شما هم ضروری بنظر میرسد.
قبل از روشن کردن خودرو آب رادیاتور و روغن موتور را حتما چک کنید. اگر آب رادیاتور به اندازه لازم و مجاز نبود سعی کنید از مایع مخصوص استفاده کنید و از ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور خود داری کنید. زیرا بعضی از موتور اتومبیل های جدید نیاز به نسبت ضد یخ بالایی در آب دارند.
برای اینکه مقدار مجاز روغن موتور را بدانید به دفترچه راهنما مراجعه کنید و اگر سطح روغن موتور پایین تر از حد مجاز بود روغن موتور را به کمک مکانیک خالی کنید و دوباره در آن روغن بریزید. چون اگر چند نوع روغن را با هم ترکیب کنید ممکن است در موتور رسوب ایجاد کند.
اگر دیدید چراغ هشدار بنزین روشن نیست و مایع هیدرولیک و روغن ترمز به مقدار لازم وجود دارد حالا می توانید خودرو خود را استارت زده و روشن کنید.
اگر پس از استارت زدن و مدتی که از کارکرد موتور گذشت، چراغ هشداری در صفحه پشت آمپر روشن بود، در اولین فرصت به نمایندگی های مجاز مراجعه کنید.
سعی کنید به طور منظم مایعات اتومبیل خود را چک کنید زیرا ممکن است خودرو دچار نشتی باشد.
بهتر است تا بیش از ۶۵۰۰ کیلومتر اول برای آب بندی اتومبیلتان از روغن موتور معدنی معمولی استفاده کنید. زیرا در غیر این صورت ممکن است موتور دچار افت کمپرسور شود و رینگ پیستون ها به خوبی دیواره سیلندر را آب بندی نکند.
اما چه موقع روغن موتور را تعویض کنید بهتر است؟
فیلتر و روغن موتور را در اتومبیلهای نو و صفر زودتر تعویض کنید و یک برنامه مناسب و دقیق برای این کار داشته باشید.
ممکن است هنگام تعویض روغن براده های فلز را خودتان مشاهده کنید اما اگر در تعویض سوم آنها را در روغن دیدید، باید بدانید که احتمالا در موتور مشکلی وجود دارد.
برای آب بندی خودرو باید با چه سرعتی برانید؟
در ۳۲۰ کیلومتر ابتدایی باید دور موتور و میزان فشار متغیر باشد و حتی الامکان بهتر است خودرو خالی از سرنشین باشد.
وقتی ماشین درحال حرکت است بر پدال گاز فشار وارد کرده و دور موتور را تا ۳۵۰۰ بالا ببرید تا رینگ پیستون آب بندی شود ولی بعد از آن با دور پایین موتور به آن کمی استراحت دهید.
سیستم ترمز در خودروهای صفر مانند لنت ها و دیسک ها نیاز به آب بندی ندارند، چون لایه محافظه نازک روی بر روی سطح آن ها قرار دارد که بعد از پیمودن چند کیلومتر اول، از بین رفته و ترمزها حالت عادی به خود میگیرند.
در ۱۰۰۰ کیلومتر اول با ترمز های شدید و ناگهانی و در سرعت های بالا به اتومبیل فشار وارد نکنید و به سیستم ترمز آسیب نرسانید.
در پایان باید گفت که نکات دیگری نیز برای آب بندی خودروهای صفر وجود داشته که در این متن کوتاه نمی گنجد.