اگر در شهرهای بزرگ زندگی می کنید، حتما تیونینگ خودرو را با دیدن اتومبیل هایی با شکل های عجیب و غریب دیده اید. برای بعضی از افراد مثلا کسانی که با اتومبیل های مسابقه ای آشنا هستند این تغییرات در خودروها بسیار شناخته شده است و برای بعضی دیگر دیدن این ماشین ها با ظاهر خاصی که دارند باعث تعجب است.
اما شاید ندانید که کدام قسمت ها و قطعات در اتومبیل قابل تیونینگ کردن هستند. در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت.
همان طور که قبلا هم گفتیم تمام قسمت های خودرو می تواند شامل تیونینگ شود. اما در بحث تیونینگ موتوری و فنی باید به این نکته توجه داشت که در ابتدا عمده ی عملیات به ایجاد تغییرات مختلف در سیستم فنی و موتوری باز میگردد و کارهایی که تا حد امکان باعث افزایش قدرت موتور خودرو شود مد نظر است.
مثلا اگر بخواهید در قسمت فنی، تیونینگ خودرو را انجام دهید، می توانید اختصاصا به تقویت خود موتور، تقویت هندلینگ خودرو، ارتقاء سیستم برق رسانی، ارتقاء سیستم ترمز، تقویت فرمان اتومبیل، تقویت سیستم تعلیق و….و حتی به افزایش حجم موتور بپردازید.
در قسمت آیرودینامیک با تغییر ارتفاع خودرو، تغییر سپرهای جلو و عقب، اضافه کردن اسپویلر به خودرو، اضافه کردن دریچه ی هوا در قسمت کاپوت اتومبیل، افزودن پایه ی رکاب و حتی افزودن هود در قسمت سقف اتومبیل و….تیونینگ خودرو را انجام دهید.
در بخش ظاهری و طراحی، می توان از تغییر سر اگزوز شروع کرده و تا روکش صندلی ها، تغییر در نوع فرمان، تعویض آینه ها، تعویض و تغییر در چراغ های ماشین و قسمت نوردهی خودرو، تعویض رینگ و تغییر سایز و مدل آن، تغییر زاویه ی باز شدن درب خودرو، تغییر شکل داشبورد، تغییر در سانروف اتومبیل و…. و حتی افزودن امکانات رفاهی گوناگون در تیونینگ خودرو را شامل می شود.
تغییر رنگ کلی و جزئی در بدنه ی اتومبیل را هم میتوان به تیونینگ خودروها اضافه کرد.
اما به طور کلی باید گفت، تغییرات فنی ایجاد شده در یک خودرو فقط و تنها برای رسیدن به سرعت بیشتر و شتاب بهینه تر صورت نمیگیرد و شاخص های دیگری مانند: افزایش قدرت و کنترل در موتور و افزایش قابلیت های موثر در ترمز به موازات افزودن سرعت را شامل خواهد شد.
تمام تغییرات بزرگ و کوچکی که در موقع تیونینگ کردن خودرو صورت میگیرد، مانند دانههای زنجیر و حلقه های آن به یکدیگر متصل هستند و باید ارتباطی منطقی بین سایر قطعات تغییر یافته نیز برقرار کنند. مثلاً اگر شما قدرت موتور خودروی خود را تا حد امکان ارتقا دهید و بر اساس آن سرعت خودرو تا حد قابل توجهی افزایش یابد، به موازات آن باید سیستم ترمز خودرو را هم تقویت کنید.
چون در غیر این صورت ممکن است در حین رانندگی با مشکلات مختلفی مواجه شوید و سیستم ترمز قبلی پاسخگوی موتور جدید و ارتقاء یافته با سرعت و شتاب زیاد نخواهد بود.
پس سیستم ترمز نیز همانند توان موتور نیاز به اصلاح و ارتقاء خواهد داشت.
بر اساس همین مسئله و طبق معمول، عملیات تیونینگ کردن در خودرو، به صورت مرحله به مرحله انجام می گیرد، تا مراحل مختلف این عملیات به موازات هم و مکمل یکدیگر باشند. در این صورت اگر قطعه ای نظیر موتور، اصلاح و تغییر داده شود، باید سایر قطعات به کار رفته در آن با توجه به قدرت و توان موتور تعدیل شده، اصلاح یافته و یا تغییر کنند.
انتخاب قطعات مورد نیاز هم باید متناسب با تغییر بقیه قسمت ها در نظر گرفته شود. تغییر و تحولاتی که عمده دلیل اصلی وجود آنها این است که خودروی مورد نظر بتواند، قدرت و توان اضافه ی خود را که در نتیجه ی تیونینگ کردن موتور به دست آورده است، به درستی مصرف کند و به این وسیله از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل آورد.
از جمله این تغییرات می توان به ویژه به تقویت سیستم تعلیق، استفاده از ترمز های قوی تر، بهره گرفتن از رینگ های عریض تر، به وجود آوردن فرمان پذیری دقیقتر و استفاده از گیربکس هایی با عملکرد سریع تر و…. را اشاره کرد و همانطور که گفتیم باید تمام این بخش ها، با میزان قدرت تولید شده توسط موتور، هماهنگی و همکاری لازم را داشته باشند.