همانگونه که قبلا هم اشاره شد، تیونینگ در خودرو فقط شامل قسمتهای درونی و موتوری نیست و اتفاقا در خیلی از موارد، افراد بیشتر تمایل به اسپرت کردن قسمت های داخلی اتومبیل خود و یا تغییر در رنگ آمیزی آن دارند؛ که نمود بیشتری داشته و این بخش ها را با تغییرات زیادی مواجه خواهد کرد.
اما آیا تا حالا به هزینه ی تیونینگ در خودرو فکر کرده اید و می دانید چقدر برای ارتقاء در بخش های مختلف باید بپردازید. در این پست کمی هم دراین مورد با شما عزیزان گفتگو خواهیم کرد.
از جمله جنبه های پرطرفدار تیونینگ، طراحی داخلی خودروست. افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند باید موارد متعدد و مهمی را مخصوصا در مورد ایمنی سرنشینان و حفظ امنیت آنان و همینطور سالم ماندن تجهیزات مختلف به خاطر داشته باشند.
مثلا مسائل مهمی در ارتباط با خاموش کردن آتش در خودرو و جزئیاتی مانند: تقویت صندلیهای خودرو، از جمله مواردی است که همواره مدنظر فعالان این عرصه بوده است.
وقتی اقدام به تیونینگ سیستم صوتی یک خودرو می نمایید، عملا سیستم صوتی دارای تغییرات و اصلاحات متعددی می گردد.
فعالیتها و تغییراتی نظیر نصب باند های قوی و ساب و وفرهای قدرتمند. کیفیت پخش سیستم صوتی و کیفیت صدا در آن خودرو به صورتی است، که تا حد ممکن این قسمت ارتقا یافته و تقویت میگردد.
اما اکثر کسانی که دست به این کار میزنند هدفشان این است که با انجام تغییر و طرحهای مختلف بتوانند، اتومبیل خود را شبیه به اتومبیل های مسابقات اتومبیلرانی کنند.
مثلاً قرار دادن صندلیهای مخصوص مسابقه، تغییر رنگ صفحه ی کیلومتر شمار، قرار دادن فرمان اسپرت، تغییر شکل چراغهای جلو و عقب، تغییرات رینگ و لاستیک و طراحیهای بدنه روی خودرو و….
که با این تغییرات و تیونینگ در خودرو فقط هدف بالا رفتن سرعت در خودرو و شتاب بیشتر خواهد بود.
شاید این مورد هم برایتان سوال باشد؛ که با توجه به وسعت کاربرد تیونینگ در خودرو و اینکه شما می توانید از جزئیترین بخش ها تا کلی ترین قسمت های خودرو را تغییر داده و ارتقا بخشید، پس هزینه ی این تغییرات چقدر خواهد بود؟
تعویض و ارتقاء قسمت های مختلف در یک ماشین می تواند از چند صد هزار تومان ناقابل! تا چند صد میلیون تومان متغیر باشد.
مقدار این هزینه به عوامل زیادی بستگی دارد. این مبلغ ابتدا به مقدار تغییر و بودجه ای است که شما برای آن در نظر گرفته اید و میخواهید در خودروی خود انجام دهید.
این موضوع با توجه به کیفیت و نوع لوازمی که شما در نظر می گیرید، بستگی داشته و می تواند بسیار متغیر باشد.
یعنی اینکه با توجه به بودجهای که برای این کار در نظر میگیرید، شما هستید که ترجیح می دهید برای چه قسمتهایی از اتومبیل بیشتر و برای چه قسمتهایی هزینه ی کمتری را بپردازید.
همچنین استفاده از جنس استاندارد با کیفیت و مرغوب در درجه های متفاوت آن و اینکه در چه بخش هایی از جنس مرغوب و برای چه قسمتهایی از نوع ضعیف تر، با کیفیت کمتر استفاده کنید، خود سبب ایجاد هزینه ی بیشتر و یا کمتر خواهد شد.
مورد دیگر اینکه قصد دارید خودرو خود را برای این کار به دست چه شرکت و یا مکانیکی بسپارید.
البته سعی کنید که حتما این کار را به دست افراد خبره و باتجربه بسپارید و بهتر است در این مورد اصلا به فکر صرف هزینه ی کمتر و صرفه جویی نباشید. دقیقا این از مواردی است؛ که لازم است تا هزینه ی بیشتری را بپردازید، ولی کار مطلوب و با کیفیت و مطمئن را تحویل بگیرید.
زیرا تغییر قسمت های مختلف اتومبیل مخصوصا بخش های باطنی و موتور و سیستم برقی و…. باید با نظارت و کار افراد مجرب و آگاه در این زمینه و تحت نظر شرکتهای معتبر انجام شود. تا از این راه جان افراد به خطر نیفتد.
بحث حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن باید در وهله ی اول در تیونینگ خودرو مد نظر قرار بگیرد و حتی پس از پایان یافتن کار و سوار شدن بر خودرو باید کماکان جانب احتیاط را مانند همیشه و حتی بیشتر از خودروهای معمولی در نظر داشته باشید.
این نکته را هم همیشه به خاطر داشته باشید؛ که قدرت بیشتر در اتومبیل با افزایش مصرف بنزین و استهلاک بیشتر نیز همراه خواهد بود.