در سیستم توربو شارژ شرکت های خودروسازی از وسیله ای به نام اینتر کولر استفاده می کنند؛ تا به کمک آن دمای بوجود آمده توسط این دستگاه را به حد اعتدال برسانند.
در این مطلب و در ادامه و برای تکمیل مطالب قبلی، می خواهیم در باره ی این قطعه ی کارا در اتومبیل توضیحاتی را ارائه دهیم؛ که امیدواریم بتواند به شما در شناخت این قسمت از خودرو کمک کند.
در مطالب مربوط به سیستم توربو شارژ توضیح دادیم که دمای حاصل از چرخش سریع توربین و گازهای خروجی به قدری دما را بالا برده و تولید گرما می کنند؛ که این دما گاهی به بیشتر از ۱۳۰ درجه ی سانتیگراد می رسد.
پس لازم است برای از بین بردن آسیب های احتمالی به اتومبیل و گرمای زیاد چاره ای اندیشیده شود.
برای پیش گیری از این اتفاق معمولا از یک رادیاتور آلومینیومی با سیستم اینتر کولر برای کاهش دمای ورودی به موتور استفاده می شود.
هنگامی که توربو شارژ هوا را فشرده می نماید، در اثر افزایش فشار، دمای آن نیز افزایش می یابد و این افزایش باعث انبساط و کاهش مقدار اکسیژن موجود می گردد.
اینتر کولر در واقع یک مبدل حرارتی است؛ که هوای خارج شده از توربو شارژ، قبل از ورود به سیلندر از داخل آن عبور کرده و خنک کاری می شود.
خنک کاری هوای فشرده قبل از ورود به سیلندر، تا حد زیادی می تواند باعث افزایش راندمان موتور، کاهش مصرف سوخت و کم شدن میزان آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز شود.
هوا پس از متراکم شدن از سیستم خنک کننده عبور می کند؛ تا به دمای مناسبی برسد. بعدا این هوا وارد سیلندر شده تا احتراق بهتری را برای خودرو رقم بزند.
این سیستم سبب می گردد تا هوای ورودی به موتور تا حد امکان خنک شود.
طریقه ی کار این دستگاه به این صورت است که هوای فشرده در مجراهای اینتر کولر جریان یافته و حرارت موجود در خود را به پره های اینتر کولر انتقال می دهد تا خنک شود.
با عبور جریان هوای خارجی از لا به لای پره های متصل به مجاری در آن، سبب خنک شدن هوا و سرد شدن شبکه ها در این سیستم خواهد شد.
این سیستم خنک کننده در واقع دو خاصیت را دارا است.
کاهش دمای اینتر کولر معمولا به صد درجه سانتیگراد می رسد و می تواند هوای ورودی را تا حدود صد درجه خنک تر کند.
اینترکولر مانند یک رادیاتور عمل کرده و هوای گرم از آن عبور می کند تا دما در آن کاهش یابد.
اما با یک تفاوت، عمل رادیاتور خنک کردن خود موتور است؛ در صورتی که وظیفه ی اینتر کولر افزایش عملکرد موتور با خنک کردن هوای ورودی است.
با اینکه اینتر کولر و رادیاتور عمل مشابهی را انجام می دهند ولی نوع کاربرد آن ها از یکدیگر متفاوت است. ولی در هر شرایطی هر دو این دستگاه ها سبب انتقال حرارت خواهند شد.
کاهش دما در این دستگاه و این سیستم به دو صورت انجام می پذیرد. ۱- با استفاده از هوا ۲- با استفاده از آب
کولر خنک شونده با آب، نیاز به یک رادیاتور دوم هم دارد تا آب را خنک کند. اما اینترکولر با استفاده از هوا، ساختار ساده تری دارد و استفاده از آن راحت تر است.
اینتر کولر در سه مکان مختلف در محفظه ی موتور قابل نصب است که شامل:
الف) نصب در طرفین خودرو
ب) نصب در قسمت جلوی موتور
پ) نصب در بالای موتور است؛ که رایج ترین محل نصب این قطعه در جلوی موتور می باشد.