اتومبیل های SUV که در کشور ما به اصطلاح شاسی معروف هستند که منظور همان شاسی بلند است، به دهه های قبل برمی گردد.
اما در کل این اتومبیل ها قدمت زیادی ندارند و هم در مطالب قبلی و هم در مطالب پیش رو بر آن هستیم تا شما را اندکی هم با تاریخچه ی این خودروی محبوب آشنا کنیم.
اتومبیل هایی که گفته می شود ۶۰ درصد بازار جهان را به خود اختصاص داده است و چه بسا که شما هم یکی از طرفداران پروپا قرص آن محسوب می شوید؛ که باید گفت جای تعجبی هم وجود ندارد.
چون خیلی از افراد مخصوصا دوستداران اتومبیل، به دلیل مزایا و کارایی این خودرو یا اقدام به خرید یک نمونه از آن کرده اند یا در صدد هستند تا با فراهم کردن هزینه ی نه چندان ارزان آن در آینده یکی از مدل های این خودرو را تصاحب کنند.
پس اجازه بدهید تا با ادامه ی تاریخچه و مطالب بیشتری در این زمینه شما را در این انتخاب یاری کنیم.
با همه مزایایی که اتومبیل های SUVیا شاسی بلند داشتند، اما معایبی را هم از جمله مصرف سوخت بیشتر، نسبت به نمونههای خودروهای معمولی به دلیل حجم بالای موتور و همچنین قیمت زیاد نسبت به خودروهای سواری را هم داشتند.
همین دلایل موجب شد تا شرکتهای خودروسازی در اوایل دهه ۱۹۹۰ با تکیه بر مزایا و از بین بردن برخی از معایب شاسی بلند ها خودروهای به نام کراس اوور را به بازار جهانی خودروعرضه کنند.
عرضه یک مدل از شاسی بلندها با نام کراس اوور
این مدل یعنی خودروهای کراس اوور شباهت بسیار زیادی به خودروهای SUV یا شاسی بلند داشتند و در اصل ترکیبی از این گونه اتومبیل با خودروهای معمولی سواری بودند و در واقع تلفیقی از دو خودرو به شمار میآمدند.
کراس اوورها با ساختار شاسی و بدنه یکپارچه و بر اساس پلتفرم خودروهای سواری ساخته شدند.
ابعاد آنها نسبت به اتومبیل های شاسی بلند کوچک تر بود و معمولاً با سیستم انتقال قدرت به چرخ های جلو عرضه میشدند، ولی امروزه در مدلهای بالاتر آن سیستم چهار چرخ متحرک و دو دیفرانسیل هم وجود دارد.
مزیت مهم آنها این بود که با توجه به موتور و پیشرانه بهینه تر به ابعاد کوچکتر نسبت به شاسی بلندها مصرف سوخت پایین تری داشتند و برای استفاده در داخل شهرها مناسب تر بودند.
البته این نمونه از اتومبیل ها هم دارای مدل ها و طراحی های متفاوتی هستند که در گونه های کوچکتر و یا بزرگتر به بازار خودرو و خودرو دوستان معرفی و عرضه شده و می شوند.
کراس اوور ها بر اساس ابعاد شان طبقه بندی میشوند و تقریباً هیچ کدام از آنها در اندازه های کوچک شان توانایی و قدرت برای راندن در مسیرهای خاکی و پرفراز و نشیبی را ندارند و تنها تفاوت آنها با خودروهای سواری ابعاد بزرگ تر و چرخ های پهن تر و فاصله بیشتری است که از زمین دارند.
از اولین نمونه اتومبیلهای کراس اوور میتوان به سوزوکی ویتارا و تویوتا rav۴ و هوندا HR-V اشاره کرد. برخی از نمونههایی که به صورت هاچ بک با سایز کوچک ارائه شده اند هم مانند بی ام و ایکس ۲ پژو ۲۰۰۸ و رنو کپچر Renautt Captur را میتوان نام برد.
از نمونه های سایز متوسط کراس اوورها خودروهایی مانند، پورشه ماکان، آلفارومئو، Alfa Romeo Stelvio و شورولت بلیزر Chevrolet Blazer را میتوان نام برد.
اما نمونه های سایز بزرگ این خودروها شباهت بسیار زیادی به اتومبیل های SUV یا شاسی بلند دارند و تفاوت آنها در ساختار یکپارچه ی آن است و معمولاً میتوان از آنها در خارج از جاده و جاده های خاکی هم استفاده کرد.
از نمونههایی که بیشتر در شرکتهای خودروسازی آمریکا مانند شورولت و فورد و… ساخته میشوند میتوان به فورد اکسپلورر Ford Explorer و بیوک انکلیو Buick Enclave اشاره کرد.